Zuzana Chlebová
26.06.2014

Ľuba Lauffová - Elena Lichá-Zábranská

Vydavateľstvo FOART prinieslo na pulty kníhkupectiev publikáciu Ľuba Lauffová o predstaviteľke imaginatívnej, štylizovanej fotografie (1949 – 2004), ktorá používala tvorivú metódu koláže a aranžovania fotografických scén a trpezlivo sa pokúšala inscenovať stretnutia neštylizovanej reality so snovými obrazmi, dokumentárneho záznamu s poéziou.

Monografiu otvárajú fragmenty komentárov reagujúce na celoživotné dielo ženy, ktorá „takmer tridsať rokov nielen spoluvytvárala, ale priamo určovala obraz slovenskej výtvarnej fotografie a zásadným spôsobom vstupovala do diskusie o novej podobe tejto umeleckej oblasti predovšetkým posúvaním hraníc tradične chápanej fotografie smerom k objektu, performancii, spájaním rôznych médií“. Týmito slovami nás zostavovateľka publikácie a autorka textu Elena Lichá-Zábranská pozýva na cestu znovuprežívania Lauffovej tvorby.

Ľuba Lauffová sa po prvý raz verejnosti predstavila ako čerstvá absolventka katedry fotografie FAMU na výstave v Galérii Cypriána Majerníka v Bratislave pod kurátorským vedením Zuzany Bartošovej, kde predstavovala variácie na ženský akt a portrét. Postupne sa začala venovať aj iným žánrom fotografie, za všetky spomeňme aspoň známe portréty Mariána Vargu, Dušana Hanáka, ale najmä cyklus dokumentárnych portrétov Dominika Tatarku. Lauffová sa zúčastnila aj veľkolepo koncipovanej akcie usporiadanej Alexom Mlynárčikom Deň hier: Keby všetky vlaky sveta... zo začiatku 70. rokov minulého storočia. Oslavu hry, spontánnosti a tvorivosti zachytila na fotografiách, ktoré sa stali súčasťou rovnomenného Hanákovho filmového dokumentu. Jej ďalšou doménou bola knižná ilustrácia – práve v nej sa naplno prejavili poetické a fantazijné prvky, typické pre fotografkin individuálny štýl.

Autorka textu sa pokúsila dielo rozdeliť do relatívne samostatných blokov, pričom základným kritériom klasifikácie sú fotografické umelecké žánre. Bloky prezentujú portrétnu tvorbu, akty, umenie akcie, knižné ilustrácie, koláž, luminografiu... Každú časť komentujú samostatné texty s ustálenou formou: historický úvod o vzniku a vývoji daného žánru v kontexte domáceho a zahraničného umenia, špecifiká Lauffovej fotografickej práce, zdôraznenie umeleckého prínosu v rovine výrazových zložiek aj obsahového plánu a nakoniec zhodnotenie konkrétnej oblasti Lauffovej diela.

Mozaiku knihy účelne dopĺňajú autentické spomienky rôznych osobností z okruhu Lauffovej tvorivého a intelektuálneho zázemia. Je to dôležitá zložka, pretože približuje obdivuhodné dielo a zaujímavý život autorky a tieto dve oblasti dáva do súvisu. Vďaka nej sa kniha stáva dokumentom o živote Ľuby Lauffovej aj monumentom jej diela.