Veronika Cosculluela
13.11.2014

Ľudské telo - Paolo Giordano

Preklad Mária Štefánková
Vydavateľstvo Slovart 2014

Taliansky spisovateľ Paolo Giordano má len 31 rokov a po úspechu jeho prvotiny Osamelosť prvočísiel mu vyšiel román Ľudské telo. Zachytáva v ňom život vojakov vo vojne v Afganistane, pričom bojové konflikty v tejto krajine ešte i v súčasnosti pretrvávajú. Titul prichádza na Slovensko v roku, keď si pripomíname 100 rokov od vypuknutia prvej svetovej vojny a zároveň sa vyhrocujú konflikty na Ukrajine. Autorovo rozprávanie nás teda nepriamo upozorňuje na to, že smrť zbraňami nie je ďaleko.

Myšlienky, pocity a nádeje mužov v službách NATO Giordano predstavuje cez členov čaty. Spoznávame nadriadeného Reného, viac-menej ľahostajného lekára Egitta, prchkého a vtipného mača Cedernu, mladého a neskúseného Roberta Ietriho a ďalších vojakov. Každý z mužov prichádza s iným príbehom, s vlastnými očakávaniami, ktoré čitateľ vďaka napínavému rozprávaniu môže s protagonistami prežívať. Zároveň si do vojny prinášajú vlastné traumy, problémy a komplexy, ktoré sa musia naučiť riešiť. Na priestore 300 strán zoznámil autor čitateľa s množstvom postáv tak, aby sa dokázal vcítiť do jednotlivých osudov. V knihe spoznávame aj každodenný život hrdinov v nehostinnej púšti. Problémy so zásobovaním a potravinami „zaklincuje“ epizóda s kravou, ktorú vojaci kúpili na afganskom trhu od domácich. Po výborných steakoch prichádza otrava jedlom (hnačka) a na základni s osemnástimi záchodmi na sto mužov vyvolá chaos aj pobavenie.

Vojna je o špine, prachu a živote v skupine, ale, bohužiaľ, najmä o boji, smrti a zbraniach. Mladému Talianovi sa podaril výborný román o mužoch, vzťahoch a modernej vojne, ktorý navádza na uvažovanie o otázkach: Čo je to rodina a priateľstvo? Ako sa muž stane vojakom? A kedy sa vlastne muž stáva mužom?