Mačky - David Alderton - Verní sprievodcovia letom

Verní sprievodcovia letom

David Alderton

Mačky

Bratislava, Ikar 2007

Preklad Ida Čierna

Ak sa bežného chovateľa spýtate, prečo si vybral za svojho domáceho miláčika práve mačku, a nie napríklad psa, obyčajne svoje rozhodnutie zdôvodní jej povahou. V porovnaní so psami sú mačky prítulnejšie, ale zároveň nevyspytateľné a neovládateľné. Nie sú poslušné ako psy, ale oveľa rafinovanejšie vedia majiteľovi prejaviť svoju náklonnosť. Pre milovníkov mačiek sú, samozrejme, najdôležitejšie ich povahové vlastnosti, ale niekedy môže byť rozhodujúci aj ich vzhľad alebo zafarbenie, či sa stanú členmi našej domácnosti. O tom, aké plemená mačiek existujú, s akým sfarbením a typom srsti sa dodnes vyvinuli, podáva veľmi jasný prehľad aj autor tejto publikácie. V úvode si podľa jeho kľúča môžeme zaradiť svojho miláčika, či patrí do skupiny dlhosrstých, krátkosrstých či ,,bezsrstých“ mačiek, či má okrúhlu tvár, prechodný typ tváre alebo klinovitú tvár. Ku každému typu tváre je vyfotografovaná jeho typická predstaviteľka a k fotografii je priradená príslušná silueta postavy. Podľa týchto identifikačných pomôcok veľmi ľahko zatriedite svojho miláčika do správneho druhu. Ak sa chcete dozvedieť viac o jeho pôvode, pokiaľ máte doma čistokrvného potomka, nalistujete si v atlase plemien príslušnú stranu. Omyl je vylúčený, keďže každá reprezentantka plemena tu má niekoľko fotografií zameraných na dôležité rozpoznávacie detaily, podrobný opis vzhľadu s upozornením na hlavné črty a schematicky aj graficky jasne odčlenené informácie o krajine pôvodu, predkoch a výskyt, teda obľúbenosť u majiteľov. Sympatické na tejto publikácii je, že autor zaradil do atlasu plemien ako samostatnú kapitolu Neušľachtilé mačky. Hoci nemajú vznešený pôvod, poskytnú majiteľovi rovnaké potešenie a prítulnosť, preto si zaslúžia rovnocenné postavenie s čistokrvnými mačkami.

–báb–