Marek Zákopčan
05.03.2013

Madame Tussaud - Michelle Moran

Dojímavá freska

Bratislava, Vydavateľstvo Slovart 2012
Preklad Katarína Karovičová

Michelle Moranovú poznáme ako autorku historických románov zo starovekého Egypta (Nefertiti, Nefertari, Kleopatrina dcéra), no najnovšie sa zameriava na novoveké francúzske dejiny. Kým novinka The Second Empress ešte len čaká na slovenský preklad, strhujúci príbeh o slávnej umelkyni madame Tussaud je už na pultoch kníhkupectiev. Román sa venuje predovšetkým rokom Veľkej francúzskej revolúcie, ktoré patria medzi najbúrlivejšie nielen v  krajine galského kohúta, ale v  celej histórii. Práve počas nich sa kryštalizoval život mladej ženy, jej rodiny a  známeho múzea. Maria Grosholtzová sa spolu so strýkom podieľala na vedení múzea voskových figurín. Bolo obľúbené a svojou návštevou ho poctil dokonca i kráľovský pár. Chýry o šikovnej umelkyni sa tak dostali až do Versailles a Maria sa zakrátko stáva učiteľkou umenia kráľovej sestry Alžbety. Princezná je skromná, pobožná a srdečná. Rýchlo sa s Mariou spriatelia. Nebyť nespokojnosti francúzskeho ľudu a rastúcich nepokojov, zdalo by sa, že všetko je priam dokonalé. Avšak netrvá dlho, kým dojem poriadku padne, a spolu s ním aj nenávidený symbol – väzenie Bastila. Revolučný vír zasia h ne ka ždého, od kráľovskej rodiny až po najnižšie v r st v y. Posled n í sa stávajú prvými, dôvera v aristokraciu je v  troskách a k moci sa dostávajú tí, čo proti nej najviac brojili – medzi i ný m i najmä Robespierre, Marat, Danton a Desmoulins. Gilotína stína jednu hlavu za druhou. Maria pocíti dôsledky revolúcie na vlastnej koži, keď sa stáva nástrojom v rukách vraždiacich más, a je to práve ona, kto má za úlohu snímať odtlačky mŕtvych tvárí a zachovať ich pre budúce generácie. Hoci sa jej vnútro búri, neuposlúchnutie by znamenalo smrť pre ňu i celú jej rodinu. Navyše Robespierre, niekdajší blízky rodinný priateľ, postupne stráca kontakt s realitou a ako najnebezpečnejší muž štátu sa napokon obráti i proti Grosholtzovcom… Madame Tussaud je výnimočnou freskou udalostí, ktoré poznamenali celý svet. Mená z  učebníc ožívajú a  strhnú vás svojou autentickosťou. Či už ide o  kráľovský pár Ľudovíta XVI. a  Máriu Antoinettu, krutých revolucionárov alebo o vykreslenie citového vzplanutia medzi Mariou a  jej susedom Henrim. Autorka sa nebojí útočiť na city, veď ani dejiny neboli šetrné k ľudským nárekom.