18.01.2012

Mafia na Slovensku I - Gustáv Murín - Dobrá audiokniha, nie však do postele

Dobrá audiokniha, nie však do postele

Bratislava, Kniha do ucha 2011

Dnes nás už pri vstupe do kníhkupectva – a či virtuálneho internetové priestoru – vôbec neprekvapí, že okrem klasických tlačených kníh tu nájdeme ďalšie možnosti, ako sa zoznámiť s dielami svetovej i domácej literatúry. Jednou sú aj audioknihy. Takéto knihy sú čoraz častejšie spoločníkmi na cestách autom, autobusom, vlakom. Ale aj v súkromí našich domácností. Plniac odvekú úlohu priateľov ponúkajúcich mnohé svety, zážitky, skúsenosti, vedomosti či zábavu. Treba si uvedomiť, že audioknihy tu boli aj v minulosti, napríklad ako spracovania textov v rozhlase. Veď hovorené slovo a vzápätí jeho počúvanie je jednou z prirodzených foriem šírenia literatúry. Treba uznať, že z menšinového formátu sa vďaka moderným technológiám stáva v posledných rokoch plnohodnotná alternatíva tlačeného slova. Aj na Slovensku už zmysluplne existujú a produkujú vydavateľstvá venujúce sa audioknihám nie ako doplnkovej, ale ako svojej hlavnej činnosti. Jedným je Vydavateľstvo Kniha do ucha ponúkajúce nateraz viacero kníh domácich autorov, ktoré vo svojej knižnej podobe zaznamenali čitateľský úspech. To je prípad knihy Gustáva Murína Mafi a na Slovensku I. (Osudy bossov Černákovej éry), ktorá nedávno vyšla v spomínanom vydavateľstve ako audiokniha vo formáte Audio CD na dvojici nosičov. Vychádza predovšetkým z už ofi ciálne zverejnených zdrojov, článkov v novinách a časopisoch, tlačových správ agentúr a zverejnených vyjadrení polície, súdov, podozrivých a ich obetí. Ponúka mediálny obraz toho, čo sa u nás dialo v súvislosti s organizovaným zločinom a jeho prepojením na podnikateľské aj politické kruhy v 90. rokoch. Tvorcovia audioverzie sa pre lepší poslucháčsky zážitok rozhodli pôvodný rukopis skrátiť a v dôležitých častiach aktualizovať. (Ozaj, aktuálnosť je jedna z výhod audiokníh!) Dodávame, že audiokniha je v slovenčine, trvá 2 hodiny 10 minút a text pôsobivo číta Peter Sklár. A ešte dodávame, že vďaka obsahu to určite nie je čítanie/počúvanie do postele.