07.05.2014

Mafiáni. Krvavé príbehy – zúčtovanie?

Je to už pár rôčkov, čo sme hltali stránky Puzovho Krstného otca alebo sledovali vždy dorastajúce chápadlá televíznej Chobotnice. Vtedy azda okrem pár ostrieľaných chlapcov z tajnej služby alebo tajomných a pre režim pokútnych veštíc nikto neveril, že takéto rozsiahle štruktúry profitujúce na zločine vyrastú o niekoľko rokov aj u nás.

Na Slovensku aj dnes existujú ľudia, ktorí sa snažia, povedzme z preventívnych dôvodov, odignorovať domácu mafiu. Tým sa preto neúnavne prihovára Gustáv Murín s jeho mafiami na Slovensku, v Bratislave, ba i s gorilami v podsvetí, najnovšie s prehľadom životnosti viacerých mafiánskych skupín či združení pod názvom Mafiáni. Krvavé príbehy – zúčtovanie? (Marenčin PT 2013). Dôvody, prečo vznikla táto kniha, objasňuje Murín v predslove: „Kniha Mafia v Bratislave vyšla už dávnejšie a medzičasom bolo viacero v nej spomínaných prípadov organizovaného zločinu uzavretých, ich aktéri súdení a odsúdení, objavili sa tiež nové fakty a podrobnosti. Do mozaiky mafiánskych príbehov tak zapadli aj posledné kamienky a vďaka tomu môžeme niektoré z nich dorozprávať, iné sa tu objavujú po prvý raz.“

Keďže autor striktne uvádza iba fakty, ktoré už vyšli tlačou (prinajmenšom v bulvári), nedozvieme sa podrobnosti o tušenom rozsahu činnosti jednotlivých skupín (aj novinári si dávajú pozor, aby nemohli byť obžalovaní z ohovárania, poškodzovania dobrého mena, či dokonca z trestnoprávnych deliktov). Murín sa však prejavuje ako zručný kompilatér: na jeden fakt, ak ho považuje za dôležitý, dokáže poukázať aj viackrát, vrátane citácií z dobovej tlače. Občas by sa však žiadalo prítomný čas zmeniť na minulý alebo uviesť dátum zverejnenia článku, z ktorého cituje.