Richard Cedzo
27.06.2008

Majster šarkanov - Khaled Hosseini

Khaled Hosseini

Majster šarkanov

Bratislava, Ikar 2008. Preklad Danica Hollá

Debut americko-afganského spisovateľa Khaleda Hosseiniho Majster šarkanov vyšiel roku 2003. Takmer okamžite po jeho vyjdení nadlho obsadil prvé priečky rebríčkov amerických bestsellerov a čoskoro si získal milióny čitateľov na celom svete. Dodnes vyšiel v 42 jazykoch a v marci sa na knižnom trhu objavil aj jeho slovenský preklad Danice Hollej. Román bol aj úspešne sfilmovaný.

Khaled Hosseini sa narodil roku 1965 v Kábule v rodine diplomata a učiteľky. Po komunistickom prevrate v hlavnom meste Afganistanu a následnej okupácii sovietskymi vojskami sa rodina rozhodla požiadať o azyl v Spojených štátoch. Tu Hosseini vyštudoval medicínu a stal sa lekárom. V súčasnosti sa však naplno venuje literárnej tvorbe. Vlani mu vyšiel jeho druhý román A Thousand Splendid Suns (Tisíc žiarivých sĺnk), ktorý sa rovnako stal bestsellerom.

Literárny žáner spomienok na detstvo je pomerne častý a obľúbený najmä medzi začínajúcimi autormi, no čitateľa môže do istej miery tak trochu nudiť. V Hosseiniho prípade to však neplatí. Námetom a čistým, jednoduchým rozprávaním vie navodiť veľmi príjemnú, priam nevinnú atmosféru sveta detí. Napokon značnú časť knihy tvoria spomienky afganského chlapca Amira na detstvo strávené v Kábule so svojím oddaným a chápavým priateľom a sluhom Hasanom. Táto atmosféra a  pestvá detí ostro kontrastujú s politickými turbulenciami, ktorými prechádza afganská spoločnosť (zvrhnutie kráľa Záhira Šáha, komunistický puč, brutálna sovietska okupácia, nástup Talibanu a k tomu aj zložité etnické a náboženské vzťahy mnohonárodnostného Afganistanu).

Celá kniha je vlastne postavená na výrazných kontrastoch. Hlavný hrdina a rozprávač knihy Amir nevie kráčať v šľapajach svojho odvážneho obdivovaného otca, ktorý v jeho očiach stelesňuje vzor muža. Baba, ako ho všetci volajú, ovdovel pri Amirovom narodení. Syna vychováva sám a ťažko sa zmieruje s jeho občas zbabelým postojom k životu. Babove politické názory sa vymykajú z tradičných predstáv afganskej spoločnosti, obdivuje tri národy: Američanov, Izraelčanov a Angličanov pre ich nesmiernu odvahu. A nebojí sa to verejne priznať v rodovej spoločnosti hrdých Afgancov, veriacich moslimov. No keď v americkom exile zomrie, svet morálnych postojov a odvaha, s akou Baba pristupoval k životu a svojmu okoliu, strácajú svoje čaro a silu, keď sa dozvie pravdu o skutočnom Hasanovom pôvode. Jeho najlepší priateľ,  ktorého zradil, bol v skutočnosti jeho nevlastným bratom. Ešte bolestnejšie ho však zasiahne, že svojho brata už nikdy neuvidí, lebo ho zastrelili príslušníci vládnuceho Talibanu. Grécky filozof Herakleitos tvrdil, že povaha vecí sa rada skrýva. Zdá sa, že Hosseini mu dáva vo svojom románe plne za pravdu.

Navonok klišéovité rozprávanie, ktoré autor otvorene priznáva, chce očami dieťaťa a neskôr dospelého muža ukázať zjavné pravdy, ktoré nepotrebujú komentár. Zlo sa jasne ukazuje ako zlo a dobro zasa ako dobro. Hosseini sa však nevyhýba ani ďalšiemu spoločenskému kontrastu, zásadovému islamu a nepochopiteľných krívd, ktorých sú moslimi schopní dopúšťať sa len na základe etnickej príslušnosti či jednoducho odlišného názoru.

Hosseiniho Majster šarkanov zaujme univerzálnymi témami viny a jej odčinenia, priateľstva a vzťahu otec – syn.  Osloví aj priam tradičným uzavretím kolobehu života a udalostí, s ktorým sa možno často stretnúť v islamskej literárnej či filmovej tvorbe. Amir musí nájsť odvahu, aby splatil svojmu bratovi morálny dlh a postaral sa o jeho osirelého syna. Priťahuje aj prostredím deja – afganskou spoločnosťou a mentalitou, na ktorú vplývajú už spomínané dramatické historické udalosti, ale aj farbistým opisom Kábulu a vôbec reálií Afganistanu. Pre Hosseiniho rukopis typický  aj neustály pokoj až fatalistická odovzdanosť, ktorá sa vinie celým románom a pramení z odovzdávania skúseností a poznania z generácie na generáciu už niekoľko storočí. Skrátka Hosseini vie majstrovsky písať o spoločenských tradíciách, múdrosti a rozvahe predkov.

Richard Cedzo