Lucia Kulihová
23.09.2009

Mal to byť pekný život - Andrea Coddington - Story na jeden nádych

Story na jeden nádych

Story na jeden nádych

Andrea Coddington: Mal to byť pekný život, Bratislava, Evitapress 2009

Po úspešných tituloch Všetko alebo nič (Eva Urbaníková), Bez dcéry som neodišla (Timea Keresztényiová), či Diagnóza F50 (Gabina Weissová) prináša vydavateľstvo Evitapress ďalšiu knižnú lahôdku najmä pre ženské čitateľské publikum: skutočný príbeh Slovenky žijúcej v New Yorku na Manhattane. Dara prežíva svoj americký sen a napriek neľahkému cudzineckému životu si naplno vychutnáva „zasľúbenú zem“. Stretne Collina, ktorého spočiatku neberie vážne, ale spoločná dovolenka na Floride zmení celú situáciu. Dara a Collin prežívajú ošiaľ lásky, ktorý vyústi do manželstva. Autorka príbehom vyznáva lásku mužovi jej života, svojim deťom a dvom milovaným krajinám – Amerike a Slovensku. Prostredníctvom príbehu sa čitateľ ocitne v uctievanom i zatracovanom New Yorku, prechádza sa ulicami Manhattanu a cíti jeho provokujúcu špecifickú arómu. Tí, ktorí už v New Yorku boli, si vďaka príbehu pripomenú obľúbené miesta a pre tých, ktorí Big Apple ešte nepoznajú, má autorka stručný bedeker v podobe vlastného pohľadu na kontroverzné mesto. A tomu, kto si doteraz myslel, že Amerika je rajom na zemi, Andrea Coddington otvára oči a ilustruje americkú realitu. Bez príkras hovorí o práci, vzťahoch, zdravotníctve... Aj o osobnej tragédii, ktorá ju „za mlákou“ pripravila o to najcennejšie.

Hlavná myšlienka príbehu sa prelína s autorkiným umením ľahko a nevtieravo opísať prostredie. Citlivo narába so slovom láska, klišé je pre ňu tabu. Zmysel pre humor, schopnosť strhnúť čitateľa a možnosť zdieľať tie najintímnejšie pocity sú základnými devízami autorky. V tomto románe nie je láska presladená, sex nie je prihorúci, bolesť nie je len na povrchu a smrť berie tuho opraty do rúk. Vznešené slová opisujúce skutočnú lásku a priateľstvo strieda povýšenecká moc, ktorá hýbe našimi životmi a berie na nesprávnych miestach. Autorka talentovane opantá čitateľa a prinúti ho prečítať svoju „story“ do samého konca na jeden nádych. Smiech i slzy k príbehu patria, akoby sa s ním už narodili.

Napriek tomu, že je na knižnom trhu priveľa románov o láske, tento je iný. Osudový. Príťažlivý. Rezko čitateľný a nezabudnuteľný. Objavujeme v sebe súcit, spolupatričnosť a spriaznenosť s cudzím, a predsa tak blízkym osudom iného človeka. A o to zrejme autorke išlo. Pulzujúci život skutočného človeka, jeho smiech a tragédia vytvárajú predpoklady čitateľského úspechu.

Lucia Kulihová