Silvia Ružičková
23.11.2015

Malá doba ľadová - Tamara Heribanová

Tamara Heribanová Ikar 2014

Tamara Heribanová (1985) sa okrem písania venuje aj publicistickej dráhe či moderovaniu. Momentálne si robí interný doktorát na SAV.

Jej román Malá doba ľadová nadväzuje na novelu Bola to len láska z roku 2012. Opäť sa stretávame s protagonistkou Emmou Jansenovou, jej dvoma sestrami a  kamarátkou Lindou, nádejnou umelkyňou. Ako hovorí autorka, hoci sú hlavnými hrdinkami ženy, základnú stavebnú jednotku diela tvoria muži: pán Jansen, zosnulý otec Emmy, Hany a  Laury, a  Alex Zoll, Emmin priateľ. Matka Zoja nedokázala svojim dcéram v  detstve prejaviť dostatok lásky, hoci ju cítila. Bola na ne len prísna. Preto sa sestry nevedia nájsť a stoja na životnej križovatke. Na každej sa detstvo podpísalo inak. Najstaršia Hana sa bojí priznať k  lesbickej orientácii, samotu skrýva za reči o  nezávislosti od mužov a ochrane prírody.

V  živote Emmy je už sedem rokov jediný muž – podnikateľ v gastronómii Alex. Spája ich hlboká, úprimná láska, sú spriaznenými dušami. Hrdinka knihy má však strach z plnohodnotného vzťahu a záväzkov. Preto od partnera stále odchádza. Sloboda je pre ňu nadovšetko.

Modelka Laura žije v USA. Trpí zlou komunikáciou s rodinou – ako najmladšiu ju doma nebrali vážne, odmietli sa s ňou rozprávať aj o otcovej smrti. Medzi Laurou a jej sestrami je veľký vekový rozdiel, preto komunikácia – najmä s Hanou – viazne. Citlivá Laura skrýva smútok za lesk úspešnej kariéry a života v New Yorku. Ako dopadnú osudy sestier?

Celým románom sa tiahne leitmotív cesty. Dá sa vnímať ako alegória cesty jednotlivých postáv za šťastím. Všetko sa začína Zojinou emigráciou do Nemecka – návrat domov po mužovej smrti pre ňu nie je nový začiatok, skôr návrat do starých koľají. V Nemecku nezanecháva len minulosť s  manželom, ale aj sladkú príchuť slobody, ktorej domáce prostredie nepraje. Napriek tomu sa vracia, akoby sa vzdávala svojich snov. Keď chce Alex zabudnúť na nešťastnú lásku, vyberie sa do Argentíny, no nevylieči si tým ubolenú dušu. V  prípade Laury ide o  dlhoročný pobyt v USA, najmä však dámsku jazdu s Emmou v Chorvátsku – symbolizuje paradoxne práve duchovný návrat domov – obe sestry sa ešte viac zblížia, pomôžu si navzájom lepšie pochopiť svoju situáciu. Motív cesty najviac bije do očí v Emminom výroku, že sa jej nechce nikam ísť. Tu je Emma vyobrazená najvernejšie, dusená vlastným šťastím. V diele nájdeme i veľa iných príkladov cestovania.

Román Malá doba ľadová by si rozhodne mali prečítať najmä tí, ktorí vidia, ako pomery v dnešnom svete neraz ruinujú život jednotlivcov. (Alebo si za to môžeme sami?) V pôsobivom diele, ktorého realistických hrdinov si zamilujete a nájdete sa v nich, vidno celú mozaiku hodnôt dnešnej spoločnosti. Pomerne šokujúci záver je iba bonusom.