Mária Bilá
18.01.2012

Malé klamárky - Sara Shepardová

„Nikdy never peknej slečne so škaredým tajomstvom,“ varuje (či priťahuje?) budúce čitateľky motto knihy Malé klamárky. A v romániku skutočne nie je núdza ani o pekné slečny, ani o škaredé tajomstvá, ani o klamstvá. Práve táto kombinácia si získala mnoho nadšených čitateliek, ale i dôveru káblovej televízie ABC Family, ktorá podľa knižnej predlohy vlani uviedla rovnomenný seriál.

V príbehu figurujú najmä štyri kedysi najlepšie kamarátky: Spencer, Aria, Emily a Hanna. To kedysi je náramne dôležité, pretože striktne oddeľuje súčasnosť od čias, keď ich bolo päť a takmer bytostne podliehali Alison: najkrajšej, najsebavedomejšej, najdokonalejšej. Alison, ktorá zmizla, a s ňou – naoko – aj všetky ich tajomstvá... Lenže pár rokov po Alisoninom záhadnom zmiznutí sa začnú tajomstvá znova vynárať; vo forme lístočkov zastrčených v školských skrinkách či bicykloch, neodbytných SMS, mejloch... Útržky minulosti, ktorá bolí a mala byť už dávno zabudnutá. Útržky tajomstiev, ktoré poznala len Alison.

Práve tajomná atmosféra dodáva príbehu šťavu. Bez nej by malé klamárky boli len obyčajnými dievčatami, ktoré sa pasujú so starosťami typickými pre istý vek a istú sociálnu skupinu: problémy s príliš konzervatívnymi či priveľmi liberálnymi rodičmi, zažijeme románik s učiteľom angličtiny, popasujeme sa so sťahovaním, preberieme protivne dokonalej sestre snúbenca či zažúrujeme si na poriadne divokej párty v štýle moderných amerických komédií. Autorka, žiaľ, ani v jednej zo spomenutých situácií nedokázala prekročiť hranice zaužívaných klišé. Vďakabohu (či autorke) aspoň za A., ktorá svojimi krutými poznámkami a vyhrážkami aspoň trochu preráža zdanlivú dokonalosť životov dievčat. Je však diskutabilné, čo chce vlastne mladým čitateľkám povedať román, kde najzaujímavejším prvkom ostáva cynická manipulátorka A., ktorej identitu nezistíme ani na konci... Práve za ten však treba autorku pochváliť, lebo práve spôsob, akým opäť spojil bývalé kamarátky a ako bravúrne ostal otvorený na dohady a špekulácie o tom, ako to vlastne bolo (či je?) s Alison a jej zmiznutím, si zaslúži uznanie – a ktovie, možno ďalšie pripravované diely Dokonalé, Perfektné, Neuveriteľné naplno využijú potenciál, ktorý v Malých klamárkach napriek nánosom klišé – postáv, situácií a životného štýlu – rozhodne je.