Malinche – Jozef S. Hvišč – Femme fatale z Modrej planéty

Femme fatale z Modrej planéty

Femme fatale z Modrej planéty

Jozef S. Hvišč: Malinche, Vlastným nákladom 2010

Nádejný prozaik, ktorý prezentuje svoje poviedky na rozličných fantasy serveroch, vydáva v súčasnosti svoj knižný debut, sci-fi román Malinche.  Román rozčlenený na štyri kapitoly sa odohráva v budúcnosti, striedavo vo vesmíre a na Zemi, zmietanej ekologickými problémami. Ľudstvo prostredníctvom náhradných tiel a uchovávania pamäte dosiahlo stupeň nesmrteľnosti, ktorý však sprevádza zákaz rodenia detí, a tým aj zotrvávanie človeka v samote a prázdne. Na pozadí tejto drámy ľudstva rozvíja autor príbeh hlavnej mužskej postavy, vzťahov so ženami a s osudovou láskou Malinche.

Na rozdiel od pomerne statickej dejovej línie bez výrazných posunov (hľadanie alternatívnej planéty pre možnosť ďalšieho života) sa autor pohráva s kompozíciou diela. Časové udalosti sú nelineárne. Retrospektívne rozprávanie v úvodných častiach odhaľuje nevydarené vzťahy Toma Daltona so ženami až po stretnutie s Malinche. V nasledujúcich kapitolách sa mení celková štruktúra románu. Postavy, udalosti a miesta sa prelínajú, dokonca na niektorých úsekoch splývajú. Priame „ja“ rozprávanie v prvej osobe sa strieda s personálnym rozprávaním v tretej osobe. Miešanie súčasných a fantastických prvkov môže miestami pôsobiť trochu rušivo (nové telá, zálohovanie ľudských pamätí, popritom sa objavuje stanica CNN, LCD televízor, speváčka Natasha Bedingfield).

V popredí románu stoja Dalton, Denis a rozprávač Denisovho príbehu - ich identity sa vzájomne prestupujú. O „ich“ vzťahu k Malinche sa dozvedáme takmer výhradne prostredníctvom Denisovej súkromnej korešpondencie s výraznou absenciou reakcií ženskej hrdinky. Malinche predstavuje typ akejsi femme fatale, tajomnej príťažlivej ženy, ktorá je zároveň zosobnením túžby po dokonalosti, zrodenej z idealizácie ľudských predstáv: „V jej najintímnejších chvíľach som displej vždy vypol. Nechcel som, aby sa nevinný a čistý obraz, ktorý som si o Malinche vytvoril, zmenil na ten pozemský. (s. 19)

Na pozadí príbehu nenaplneného citu zobrazuje autor nadčasový vzťah muža a ženy, neschopnosť muža pochopiť podstatu ženy, jej zmýšľanie, strach zo vzťahu, z neporozumenia a jej neustále váhanie spôsobujúce súčasne žiadostivosť i odpor zo strany muža. Prostredníctvom synekdochy, vzťahov mužského hrdinu, rozširuje Hvišč túto problematiku na celé ľudstvo. Vo svete neosobnej počítačovej komunikácie odzrkadľuje nedostatok lásky, osobného kontaktu a z toho vyplývajúce pocity smútku, „bezcitovosti“, odcudzenia. Autor poukazuje na dobrovoľné uzatváranie sa človeka do svojej samoty a nekonečnej, „bezčasovej“ prázdnoty, na neodvratný zánik ľudstva: „Slnko už dávno vyhaslo a s ním sa nenávratne stratila aj ľudská civilizácia“ (s. 158).

Osud hlavnej postavy však Hvišč ponecháva otvorený -

údel budúceho človeka predsa závisí od nás.

Martina Grmanová