Nina Bruckerová
09.02.2018

Malý poradca pre dvadsaťročných

V živote človeka existujú tzv. kritické obdobia, ktoré sú rozhodujúce pre rozvoj istej oblasti. V dvadsiatych rokoch ide hlavne o partnerstvo a prácu. Akými skúsenosťami si prejdeme v tomto období, to všetko nás nenávratne formuje. Ako sa postaviť k tomuto obdobiu, čo je pre každého v tomto veku najdôležitejšie spraviť - radí klinická psychologička. Kniha by mala byť povinná pre všetkých, ktorí prekročili prah dvadsiatky.

Autorka, psychologička pracujúca s mladými ľudmi, vyvracia niektoré dezinformačné teórie – ako napríklad, že rodiť deti po tridsiatke je jednoduché, alebo že si roky po dvadsiatke treba hlavne naplno užívať, a nemyslieť pritom na manželstvo a deti. Prihovára sa najmä dvadsiatnikom, ktorých spoločnosť už tak kriticky a konzervatívne nevychováva, a ktorí majú možnosť vybrať si vlastný životný smer. Cestovanie, práca popri štúdiu, krátke a neviazané vzťahy. Len veľmi málo mladých si vyberá záväzky a vníma vek okolo dvadsiatky ako obdobie, kedy treba investovať do života. Autorka sa niekedy až nemilosrdne prihovára mladým ľudom a na príkladoch zo života ukazuje, ako môže skončiť život mladého človeka bez záväzkov.

Dvadsiate roky sú rozhodujúcou dekádou, ktorá určuje smer nášho ďalšieho života. Všetko, čo v tomto období zameškáme, sa nenávratne stráca. Od pracovných príležitostí až po rozhodnutie stať sa rodičom. Práca, láska a sebarozvoj sú hlavné okruhy knihy. Ponúka nám celkom konkrétne rady, opiera sa o poznatky kariérneho poradenstva a psychológie osobnosti.

Helen, mladá žena, si po škole nevedela nájsť prácu a zamestnala sa v reštaurácii ako pomocná sila. Takto si prešla viacerými zamestnaniami. Na prvý pohľad to vyzerá ako dobrá skúsenosť po škole. Pravdou však je, že zamestnávatelia to radi nemajú. Postupnými rozhovormi so psychologičkou a analýzou vlastného života, zlých a dobrých rozhodnutí, v ktorých veľkú mieru hrali pohodlnosť a strach z neznámeho, sa Helen dopracovala k vysnenej práci.

Jednou z hlavných tém je i manželstvo. Matematika, fyzika, telesná výchova sú všetko dôležité veci, no o to, ako si vybrať partnera nám, nikto neporadí. Učíme sa to od našich rodičov, podvedome preberáme vzory správania, a tak často opakujeme aj ich chyby. Ľudia si často myslia, že výber partnera by mal byť intuitívny, a že láska by mala byť vecou chémie medzi dvoma ľuďmi. V prípade zamilovanosti to iste platí, ak však hovoríme o trvalejšom partnerstve alebo o manželstve, intuícia nám nebude stačiť. Pritom to, s kým vstúpime do manželského zväzku, patrí medzi najdôležitejšie rozhodnutia v živote. A práve túto medzeru v našich poznatkoch sa autorka usiluje zaplniť a ponúka praktické rady.

Kniha je akýmsi malým poradcom do vrecka a príjemné tiež pôsobí jej ľahká paperbacková podoba. Tematicky ju môžeme zaradiť do kategórie psychologicko-motivačnej literatúry. Primárne je určená pre dvadsiatnikov, ktorí majú pocit, že im v živote niečo uniká alebo im chýba životný cieľ.

Nina Bruckerová