Adriana Parižeková
13.12.2016

Mamut farby malinového lekváru – Zuska Stožická

Vydavateľstvo Spolku slovenských spisovateľov 2015

Ľudia už od nepamäti túžili objavovať tajomstvá, ktoré sa skrývajú za nebesky modrou oblohou. Rapídny rozvoj vedy a techniky však posunul hranice ich fantázie oveľa ďalej. Ľudstvo sa začalo zamýšľať nad tým, čo sa skrýva za hviezdami a aký je život v iných galaxiách. Myšlienky o vesmíre, vesmírnych ľuďoch a ich živote nepochybne „trápili“ i Zusku Stožickú, mladú vedkyňu a autorku, ktorá aj svoju druhú zbierku príbehov Mamut farby malinového lekváru situovala do intergalaktického prostredia.

Každá krátka próza knihy je neopakovateľným malým kúskom vesmírneho dobrodružstva, po ktorom nás sprevádzajú rôzne nadpozemské i pozemské postavy. V autorkiných predstavách vo vzdialených vesmírnych svetoch žijú Fyorania, ktorí obývajú svoju planétu Fyora až v šokujúcej symbióze s prírodou; jolvychovia, vesmírni zabijaci; ľadová kráľovná, ktorá na rozdiel od ľadovej kráľovnej Hansa Christiana Andersena nemá len schopnosť ovládať ľad, ale ona sama je celá z ľadu, či kuvikovia, reinkarnovaní ľudia. Avšak ani obyvatelia planéty Zem nezaostávajú svojou mimoriadnosťou za vesmírnymi obyvateľ-mi, pretože autorka nám ponúka svoj pohľad na náš život vo vzdialenej budúcnosti. Ľudia v nej dokážu ovládať predmety, používajú tajomnú tinktúru, aby dokázali potlačiť úzkosť a strach, transportujú sa vesmírnymi loďami či užívajú halucinogénne látky, aby mohli cestovať do vzdialených galaxií.

Na jednej strane je mimoriadnosť príbehov spôsobená vesmírnymi miestami a postavami, na druhej strane je pútavosť a zaujímavosť zabezpečená špecifickým poetickým jazykom. Vzdialené a nepoznané dáva autorke možnosť využiť svoju predstavivosť a vytvoriť nové slová, ktorých význam odhalí buď hneď za slovom, alebo ho čitateľ musí dešifrovať za činmi a skutkami postáv. Pútavosť krátkych próz a potreba dočítať ich až do konca je zabezpečená i autorkinou schopnosťou ovládať čaro nedopovedaného, zamlčaného. Čitateľovi sa mnoho skutočností odhalí až na konci samotného príbehu, prípadne si ich musí domyslieť z kontextu.

Základnými spoločnými menovateľmi ôsmich próz sú nepochybne nielen snaha odhaľovať čaro makrokozmu a neobmedzených možností človeka, ale aj vnútorná rozorvanosť hrdinov a ich túžba nájsť si v živote svoje miesto i šťastie. Autorka tak opäť úspešne poodkryla čaro doteraz neobjavených nadpozemských svetov. O knihu môžete súťažiť zaslaním kupónu VSSS na adresu redakcie.