Manželstvá v červenej búrke - Aľa Rachmanovová

Sila vôle

„Vlasť, ó, ty moja krutá, zaslepená, nezmyselne šialená vlasť, aká si mi len napriek všetkému drahá! Čo si mi to urobila?“ pýta sa autorka knihy, Aľa Rachmanovová, vlastn ý m m e n o m G a ľ a Džuraginová. Jej prvý denník Študenti, láska, Čeka a smrť zachytáva krutosť a fanatizmus v časoch boľševickej revolúcie. Čitateľ spoznáva Aľu ako nevinné a takmer bezstarostné dievča z intelektuálskej rodiny. Prevrat má desivé ciele. Vyhubiť všetko buržoázne – zvyky, majetky, kultúru i samých ľudí. Aľa podáva cez zápisky plastický, emóciami nabitý obraz doby. Dych vyrážajúce svedectvo spísané s veľkým literárnym umom evokuje množstvo otázok o ľudskej nenávisti, moci a úbohosti. Prvý diel sa končí na sibírskej staničke, kde Aľa odovzdáva svoje denníky do rúk rakúskeho vojaka. Pokračovanie denníkov Manželstvá v červenej búrke (denníky 1920 – 1925) otvára nové dvere. Aľa vyzrela ako žena, spisovateľka i pozorovateľka. Knihe dominujú dve hlavné línie. Popri vplyve zvrátenej ideológie, ktorej zapálenú fakľu drží čoraz viac ľudí, autorka dokumentuje i citový a rodinný život ruskej spoločnosti, zmenený drvivým dopadom revolúcie. Komunizmus hlása voľnú lásku – manželstvo je cársky prežitok, rozvody sa stávajú bežnou súčasťou života, o deti sa má postarať štát. Žena novej doby je stranícky uvedomelá a nebojí sa oddať všetkým telesným pôžitkom. V tomto chaose hodnôt Aľa spoznáva Otmara, svojho manžela a životnú lásku. Spolu s rodinou sa sťahujú do rodného mesta, kde ich rovnako ako na Sibíri čaká dennodenný strach o vlastnú existenciu a boj o kúsok chleba. Aľa, ktorú neopustila túžba po vzdelaní, sa opäť vracia na univerzitu. Je však zdesená, pretože i tú napadol zákerný vírus boľševizmu. Z akademickej obce sa stáva hŕstka skormútených profesorov a pri živote ich drží iba zápal pre vedu. Jedným z nich je aj Otmar, nový lektor nemeckého jazyka. Nemecké korene mu zaručujú určitú politickú ochranu, čo sa však neskôr ukáže ako chybný predpoklad. V neľudských podmienkach privádza Aľa na svet dieťa, nové slnko jej života. Iba nesmierna vôľa žiť dodáva mladým manželom silu do každodenných zápasov so systémom. A tiež láska. Práve ona osvetľuje smutné, dojímavé a často zdrvujúce čítanie lúčom nádeje a viery v lepšieho človeka. Manželstvá v červenej búrke sú mementom hrôzy a  pravdy, ktorého silu znásobuje sugestívna denníková forma. Ak si uvedomíme, že v relatívne nedávnej dobe bolo umieranie a krutosť bežným spoločníkom, vnucuje sa tiesnivá otázka. Žijeme skutočne v lepšej spoločnosti, alebo semeno smrti len čaká na svoj ďalší nový výhonok?