Maratón Juana Zabalu - Dušan Šimko

O Košiciach, slávnych časoch…

Novela Maratón Juana Zabalu Dušana Šim­ka je malým príbehom o veľkom Košickom maratóne – udalosti, ktorá sa zapísala do športového povedomia; a takisto o ľuďoch, ktorí si pamätajú „staré dobré časy“. Šimkov „urozprávaný“ rozprávač nás ani chvíľku ne­šetrí pri vyratúvaní rôznych drobností, ktoré viac alebo menej súviseli so samotným mara­tónom, jeho organizátormi alebo ich blízkymi. Vedie nás cestičkami mesta až do domov Koši­čanov, do salónov k ich rozhovorom, do lesíka k ich utajovaným radovánkam či na krstiny, na ktorých (viac­menej) hlavná postava Lojzi báči nemôže vystáť svoju mladú nevestu.

S Lojzim sa stretneme už v úvode, ako na svojom pozemočku hľadá prameň vody. Potom sa dozvieme čosi o ňom samotnom, o jeho otcovi Kornélovi a o ľuďoch, ktorí sa rozhodli usporiadať v Košiciach maratón, aby mestu priniesli slávu a pritiahli doň svet. Rozprávanie nie je lineárne, podobne ako trať maratónu: všetky odbočky pekne dokresľujú atmosféru, so sviežim humorom predstavujú jednu postavičku po druhej, druhú po tretej, aby sa potom mohli opäť vrátiť k prvej, a tak stále dokola, dozvedáme sa presne tie informácie, ktoré by si medzi sebou mohli podávať aj ľudia z mestečka. Nejde o zdĺhavé genealógie, ale o vtipné detaily, z ktorých sa vyskladá svet Šimkovej novely, kľukatá trať jeho vlastného rozprá­vania.

Aj taká veľkolepá udalosť, akou bol prvý ročník maratónu, sa v rozprávačovom podaní premení na záznam osobných výhier a skla­maní obyvateľov Košíc. Takýmto spôsobom je vykreslený aj slávny maratón, ktorý vyhral legendárny Juan Carlos Zabala – drobný Ar­gentínčan prekonáva rekordy, beží tak rých­lo, že obyvatelia Košíc si ani nevšimnú, že vbehne do mesta, a dokonca mu ani nestihnú včas odomknúť bránu na ihrisku, kde majú preteky finišovať. Aby sa maratónec dostal dnu, jednoducho prelezie plot.

Postavy, hoci sa o nich nedozvieme mnoho, pôsobia plasticky a  živo, uveríme im kaž­dé slovko a každý pohyb. Rovnako živý je aj jazyk no­vely, čitateľ si od začiatku do kon­ca užíva plynutie rozprávania – to je milé a úsmevné, zároveň v ňom badať pekný rozprávačský odstup. Radosti sú podané radostne, malá osobná tragédia láskavo a úsmevne, väčšie tragédie sú eufemizo­vané smutno­smiešnym opisom situácie… Takže obrázok, do ktorého sa všetky príbehy zlievajú, pôsobí celistvo a vyrovnane.

Novela zaujme všetkých čitateľov, ktorí sa nebránia príjemnej nostalgii a ocenia naozaj zdatného rozprávača.