Janka Kršiaková
25.10.2013

Mayské proroctvo 2 - Christy Raedeke

Preklad Ema Liptáková
Vydavateľstvo Fragment 2013

Knihy o histórii, proroctvách alebo mýtoch (obzvlášť tie, ktoré so špekulatívnou dômyselnosťou koketujú s konšpiračnými teóriami) sú zaujímavé tým, že prezentujú čitateľsky atraktívne obsahy a ponúkajú nový pohľad na tajomstvá minulosti. Próza Mayské proroctvo 2 – Hadia špirála je pokračovaním knihy Mayské proroctvo – Zápas o osud ľudstva (Vydavateľstvo Fragment 2012) a zároveň uzatvorením predapokalyptickej dilógie americkej autorky Christy Raedekeovej. Osud 16-ročnej Caity, ktorá je podľa mayského proroctva predurčená zvrhnúť Tieňovú vládu a zachrániť ľudstvo, sa definitívne naplní. Dievča dôjde do avizovaného cieľa, dokáže uspieť i navzdory nepriazni všetkých naokolo aj napriek tomu, že sa veci rozhodne nevyvíjajú tak, ako by bolo žiaduce. Protagonista uspeje a (alebo pretože?) prejde zmenou: „Tá naivná Caity je už preč. Zmizla v plameňoch aj s tým bielym nábytkom a hračkami z detstva“. Kniha, pomerne zdarne spájajúca mystiku s fantastikou, je určená pre čitateľov od 13 rokov, ktorých má vtiahnuť do tajomstiev mayského kalendára a odhaliť im nebezpeč-

né fungovanie sveta. A týmto spôsobom je aj písaná. Má všetko, čo má text obsahovať, ak chce byť v spojitosti s takouto cieľovou skupinou úspešný: motív prvej lásky, ktorá sa pomaly rozvíja medzi hlavnou postavou a jej kamarátom, nerozdeliteľné priateľstvo na život a na smrť, ktoré nič nezničí, i poriadnu dávku tajomnosti, čakajúcu na odhalenie. Z tohto hľadiska možno obe časti Mayského proroctva považovať za vydarené. Autorka udržuje pozornosť recipienta od začiatku až do konca, presne dávkuje informácie a šikovne pracuje s ich účinnosťou.

Málokto by očakával, že v próze takéhoto typu sa bude skrývať campbellovský výklad hrdinu, ale je to naozaj tak. Dievčina sa zoznamuje s novým priestorom, odkrýva nepoznaný svet, naráža v ňom na rôzne skúšky, na ceste jej pomáha učiteľ/sprievodca i spoločník, prechádza zmenou, uvedomí si dovtedy nepoznané skutočnosti a po zdarnom konci vyrozpráva – rukou autorky, ktorej záujem o mystiku a odveké vedomosti je evidentne obrovský – svoj príbeh svetu.