Elena Ťapajová
28.02.2013

Mayské proroctvo - Christy Raedeke

Vlna mladosti

Bratislava, Fragment 2012
Preklad Slavo Mladý

Všetko je vraj inak. Aj mayské proroctvo o konci sveta v decembri roku 2012  nemusí znamenať zánik, ale zmenu – posun vo vedomí. V  každom prípade knižný i  filmový trh si na tejto téme „zgustol“. A  ako sa predpovedaný termín blíži, aktivita sa zvyšuje. U nás je novinkou prvá časť americkej série pre mládež Mayské proroctvo – zápas o osud ľudstva. Jej hrdinkou a rozprávačkou v jednej osobe je šestnásťročná Caity. Prázdninuje na starom hrade v  Škótsku, kde objaví tajnú izbu so záhadnými znakmi na stenách. Zistí, že ide o staré mayské proroctvo o osude ľudstva. V  záchrane sveta má Caity dôležitú úlohu. Musí sa rozhodnúť, či si na to trúfne, lebo ju čakajú ťažké i životunebezpečné situácie. Najmä však musí odovzdať svojim vrstovníkom informácie o tom, že svet ovláda malá elitná skupina, tajná organizácia, ktorá pre moc a  peniaze oslabuje ľudstvo na všetkých úrovniach. Zmeniť to môže iba mládež do dvadsať rokov, ak sa spojí a  odmietne „chamtivosť, nenávisť, strach a ošklivosť, ktorú dedíme“. Prostriedkom na spojenie je používanie starodávneho mayského kalendára „tzolkin“.

Autorka sa pohráva s  myšlienkou, že „všetci sme len zväzok vibrácií, len energia, ktorá vysiela vlny“. Hovorí o  mystických miestach, kde cítiť vesmírnu energiu. A zdôrazňuje silu mladosti, ktorá pri ceste za spoločným cieľom pripomína mohutnú morskú vlnu, čo sa skladá z miliárd kvapôčok vody.

Možno mať výhrady k  logike príbehu, čitateľa však strhne spôsob rozprávania. Nevraviac o tom, že práve v rozháranej súčasnosti je sympatický akcent na zodpovednosť jednotlivca voči budúcnosti, význam poznania („Čím väčší je ostrov poznania, tým dlhšia je hranica zázraku.“), ale aj dôležitosť dobrých rodinných vzťahov a priateľstva. Povzbudí aj optimistický podtext, ktorý možno zhrnúť do slov Indiánov kmeňa Hopi: „My sme tí, na ktorých čakáme.“