Vladimír Radosa
07.05.2009

Medzi levmi - Ken Follett

Ken Follett: Medzi levmi

Bratislava, Ikar 2008

Preklad Dana Brenčičová

Ken Follett (1949), rodák z waleského Cardiffu, upozornil na svoj talent roku 1978 vydaním špionážneho trileru Oko ihly (Eye of the Needle), ktorý bol o tri roky úspešne sfilmovaný. Odvtedy zásobuje pulty kníhkupectiev bestsellermi, medzi ktoré nepochybne patrí aj triler Medzi levmi. Na Slovensku vyšli jeho knihy Tretie dvojča (Slovenský spisovateľ 2001) a Kavky (Ikar 2004).

Bývalý veterán vietnamskej vojny Ellis Thaler pôsobí v službách CIA. Jeho misia v Paríži sa blíži k úspešnému záveru. Po jej skončení požiada o ruku svoju priateľku Jane, ale tá po odhalení jeho skutočnej identity ukončí ich vzťah a rozhodne sa pre „konkurenčnú“ ponuku francúzskeho lekára Jeana-Pierra. Nasleduje ho do Afganistanu, aby spoločne ošetrovali miestnych partizánov bojujúcich proti ruským okupantom. Situáciu vo vojnou zmietanej krajine pozorne monitoruje aj Washington a vysiela tam Ellisa. Osud tak opäť spojí cesty hrdinov zmietaných vášňami.

Ellisovou úlohou je zjednotiť súperiace kmene a frakcie, dosiahnuť dohodu s Washingtonom a zabezpečiť dodávky zbraní. Na opačnej strane stojí jeho sok v boji aj v láske – Jean-Pierre. Jeho presvedčenie je ,,červené“ a v snahe očistiť meno svojho otca, komunistu a člena protifašistického odboja, neváha zradiť nielen svoje poslanie, ale aj milovanú manželku Jane a ich dcérku Chantal.

Follett napísal tento príbeh ešte počas ruskej okupácie Afganistanu a už vtedy ústami svojej hrdinky Jane predpovedal nástup Talibanu. Prostredníctvom svojho rozprávania objasňuje motív a pozadie konfliktu, metódy partizánskeho boja a opisuje život jednoduchých Afgancov. V kvalitnom príbehu majstrovsky skombinoval fakty a fikciu a vďaka rozprávačskému talentu posunul Medzi levmi do prvej ligy žánru trileru.