Stanislav Repaský
12.05.2017

MEDZI NAMI - Alexandra Pavelková

Medzi nami
Žilina, Artis Omnis 2016
Alexandra Pavelková patrí medzi priekopníkov fantastiky na Slovensku a je považovaná za prvú dámu slovenskej fantasy. Svoju debutovú zbierku SF 001 vydala ešte v roku 1996 a kon com deväťdesiatych rokov sa jej podarilo dostať na knižný trh aj svoj prvý román. Známa je epickými fantasy príbehmi, po ktorých sa na dlhší čas spisovateľsky odmlčala. Po viacerých rokoch vydala knihu Údolie ľalií (2015) a o rok neskôr aj zbierku poviedok Medzi nami. Priaznivci Alexandry Pavelkovej sa tak mohli potešiť hneď z dvoch diel za dva roky.
Medzi nami obsahuje príbehy o nadprirodzených bytostiach. Niektoré žili na Zemi, iné tu ešte žijú a za niektorými sa vydáme my, ľudia.
V rôznych poviedkach sa stretávame s odlišnými postavami, s upírmi a dryádami, s anjelmi, obyvateľmi iných planét alebo s ľuďmi, ktorí prešli nepodareným pokusom. Alexandra Pavelková svojej fantázii medze nekladie.
 Kniha Medzi nami je žánrovo pestrá. Čitateľ si v nej nájde fantasy, urban fantasy ale aj sci-fi   poviedky. Rozdelená je do troch častí a obsahuje šestnásť príbehov, ktoré vznikali dve desaťročia. Najstaršia poviedka Večná milenka pochádza ešte z roku 1995 a hodnotiť ju môžeme ako jedno z najlepších diel uvedenej zbierky. Vyznačuje sa dobovou atmosférou, pripomínajúcou staré Anglicko, živými dialógmi a distingvovanými postavami. Najnovšie dielo je z roku 2010 a svo jou originálnosťou mierne podlieza stanovenú latku zbierky. Noc v meste je napriek tomu kva litne napísaná poviedka s erotickým podtónom a hravými dialógmi. Čitateľa pobaví, no o viac sa neusiluje. Je to „jednohubka“, ktorá v spleti ostatných poviedok zapadne po určitom čase do úzadia.
 Zbierka je kvalitou na dobrej úrovni. Alexandra Pavelková je vo svojom remesle majster. Strie- danie opisov s dialógmi mieša v tom správnom pomere, aby čitateľa vtiahla do deja a zanechala v jeho srdci autentický pocit nepokoja a obavy, čo ak sú „tí druhí“ naozaj medzi nami. Autorka dokazuje svoje rozprávačské zručnosti bohatou lexikou, detailnými opismi prostredia, hlbším zachádzaním do mysle hrdinov a vytváraním elektrizujúcej atmosféry. Reálnosť príbehov do- sahuje svojskými typmi postáv a uveriteľnými dialógmi. Texty zrejme prešli už viacerými úpra- vami, pretože v nich nenájdete ani jedno slovko navyše, a tak poviedky krásne odsýpajú.
Na záver možno dodať, že priemerné príbehy striedajú tie originálnejšie a pútavejšie, na ktoré nezabudnete ani po týždni. Ale tak to v zbierkach býva, nie každá poviedka nie každému sadne. A tak je to správne. Keby všetko bolo dokonalé, prestalo by to človeka baviť a nemal by prečo pri vybraných kúskoch žasnúť. Aj horská dráha musí ísť raz hore a raz dole, inak by sme sa všetci nudili.

Stanislav Repaský