Milica Schraggeová: Do jesene bude všetko v poriadku - Broňa Schraggeová: Ja a môj brat - Dvojkniha o odvahe

Dvojkniha o odvahe

Dvojkniha o odvahe

Milica Schraggeová: Do jesene bude všetko v poriadku

Broňa Schraggeová: Ja a môj brat

Bratislava, Artforum 2010

Vo vydavateľstve Artforum vyšli dve neštandardné publikácie Brone a Milice Schraggeovej tvoriace spolu jeden celok. Kniha Brone Schraggeovej Ja a môj brat predstavuje komixový pendant k textu Milice Schraggeovej zobrazujúci citový vzťah súrodencov v zložitom období života.

Milica Schraggeová vo svojom diele Do jesene bude všetko v poriadku rozvíja tragický osud svojho syna Filipa, študenta architektúry. V úvode prostredníctvom rozprávkového motívu sudičiek načrtáva tematiku novely. Náhly zlom vo Filipovom živote nastáva po ukončení tretieho ročníka architektúry, keď dezorientovaný zablúdi v dôverne známom meste. Následne mu mozgová encefalitída poškodí centrum krátkodobej pamäti a lekári mu diagnostikujú obzvlášť špecifické ochorenie paraneoplastický syndróm sprevádzaný epileptickými záchvatmi, ktorý istým spôsobom súvisí s predchádzajúcim onkologickým problémom. V súvislosti s touto diagnózou si Filip začína zaznamenávať jednotlivé udalosti dňa do denníka: „Jediná vec, ktorú bol Filip schopný začať robiť, bolo vytvorenie externej pamäti vo forme zápiskov.“ Po troch rokoch snahy o zlepšenie jeho zdravotného stavu, po nasadení lekárskej i alternatívnej liečby sa u neho objavuje znova onkologické ochorenie s metastázami a Filipovo telo už viac nedokáže odolávať.

Publikáciu je možné vnímať z určitého hľadiska ako experiment s využitím netradičných postupov. Novela je napísaná z pohľadu matky, ktorá dopĺňa niektoré synove (farebne odlíšené) zápisky. Grafika ako i presné datovanie udalostí a detailné uvádzanie lokalít takisto vytvárajú dojem denníka. Text sprevádzajú fotografie Filipa Schraggeho s miestami jeho častých prechádzok v Bratislave, do ktorej je situovaný aj dej. Všetky tieto fakty dotvárajú skutočný príbeh – štvorročný boj mladého človeka so zákernou chorobou. Zároveň je načrtnutá aj zložitá situácia v rodine, obavy i nervozita členov domácnosti z Filipovej budúcnosti, jeho vzťahy s kamarátmi a sestrou Broňou. Spestrenie každodennej monotónnosti, ale i novú energiu a optimizmus v neľahkom položení prinášajú výlety s rodinou a kamarátmi, lyžovačky, prechádzky i celkom drobné radosti života – „(...) naučil ma, že si treba pekné pohľady všímať a uchovávať. Keď vidím oblohu ožiarenú vychádzajúcim slnkom, alebo tmavočerveno sfarbenú pri jeho západe, tak v duchu som vždy pri Filipovi a hovorím si, že je to pozdrav od neho.

Kniha Do jesene bude všetko v poriadku je nielen príbehom veľkého utrpenia a bolesti, ale i neobyčajnej odhodlanosti, nepoddajnosti a túžby po živote. „Dvojkniha“ o nepriaznivom osude zanecháva v čitateľovi nevšedný a hlboký zážitok.

Martina Grmanová