Milovanie – Andrea Coddington

Ikar 2013

Ženský román má jasnú definíciu a cieľovú skupinu. Pre náročnejšieho čitateľa často nepredstavuje výzvu, ale to neznamená, že tu existuje iba náročnejší čitateľ a jeho optika. Naopak, literatúra je širokým verejným svetom komunít a každá vyznáva to svoje! Jednou z najväčších je komunita čitateliek, pre ktoré estetický zážitok z textu znamená príjemnú chvíľu nad knihou. Stvárnenie peripetií vzťahov stimuluje ich predstavivosť viac ako zložitejšie umelecké prostriedky, navyše riešenie zápletky môže zasiahnuť aj ich reálny osud. Neraz som práve na prezentáciách ženských románov mohol sledovať neopakovateľnú atmosféru, živé reakcie, otvorenú diskusiu i vďačnosť čitateliek.

Andrea Coddington patrí k úspešným spisovateľkám. Román Milovanie je voľným pokračovaním Predohry, preto sa dá bez problémov prečítať ako samostatné dielo. Oboma však autorka otvorenejšie siaha do priestoru dnes mimoriadne populárnej knižnej erotiky. Nerobí to prvoplánovo ani na efekt. Erotika je podstatnou zložkou príbehu, ale rovnako podstatne sú na tom jej dôsledky a ešte skôr aj jej príčiny. Kompozícia je napríklad členená na kapitoly s názvami odzrkadľujúcimi milostný akt (Predohra, Milovanie, Vyvrcholenie), ale zodpovedá zároveň gradačnému tempu rozprávania. To stavia na mimomanželskom pomere vysokopostavenej Arianny Blakovej s golfovým trénerom z nižšej vrstvy Gavinom Silarom. Nevera tu nie je pochybením jednej noci, resetuje Ariannin život. Vďaka Gavinovi sa dostáva do kontrastu so slušnými zvykmi manhattanskej smotánky a so svojím zámožným manželom, no začne sa tiež inak pozerať na rodinu, na seba i svoju prácu.

Páči sa mi názov knižky: jednoduchý, decentný. Presne taký je štýl rozprávania a aj zachytenie erotiky. Hoci sa dostávame do New Yorku, Coddington píše o tomto prostredí úplne prirodzene. Prirodzene sa vyvíja aj dej, v ktorom napokon Arianna urobí rozhodujúci krok za cenu nemalého utrpenia... Trochu mi občas chýbala jemnejšie rozpracovaná psychológia vzhľadom na prelomové situácie zúčastnených postáv, ale to už možno mudrujem nad rámec samého žánru.

Napísať ženský román nie je jednoduchá záležitosť. Konkurencia je totiž obrovská. Coddington predstavuje kultivované moderné rozprávanie – skĺbila v ňom ľúbostné, erotické, sociálne i existenčné motívy tak, aby napriek ich protikladnosti našla hlavná hrdinka odvahu byť sama sebou.