Naomi Woodová: Pani Hemingwayová. Bratislava: Slovenský spisovateľ, 2019

Príbehy štyroch žien, ktoré milovali Ernesta Hemingwaya. Kniha začína rozprávaním Hadley, jeho prvej ženy, milujúcej a až príliš tolerantnej manželky, ktorá sa musela zmieriť s existenciou všadeprítomnej milenky Fife, extrovertky a voľnomyšlienkarky. Je rok 1926 a Hemingwayovci žijú v jednoduchých podmienkach. Ich majetok zahŕňa dve stoličky, písací stroj a posteľ. Striedavo žijú v Antibes, nádhernom juhofrancúzskom pobrežnom mestečku a v Amerike. Kulisy tvoria slnko, more či pásikavé plavky, ako najväčší hit podľa časopisu Vogue.

Dej knihy prechádza aj do minulosti, tak aby sme dokonale pochopili vzťah prvej ženy Hadley a  kľúčové momenty ich života. Najmä zoznámenie sa. Rozprávačom je spisovateľka, rozpráva najmä o vzťahu manželov a vnímame preto spisovateľa cez jeho sociálnu rolu -  rolu manžela.

Autorka spomína aj slávnych manželov Scotta a Zeldu Fitzgeraldových. Smotánku tej doby a autora knihy Veľký Gatsby. Celý dej sa odohráva v umeleckých kruhoch. Každý je buď spisovateľ, maliar, kritik alebo zberateľ umenia.

Druhá kapitola sa začína rozprávaním druhej ženy Fife. Sledujeme udalosti, ktoré rozhodli o skončení Ernestovho vzťahu s Hadley, ale tentokrát z pohľadu milenky. Rozhodujúci večer, kedy Fife zažiarila vo svojich tmavých šatách a definitívne tak ukončila ich manželstvo. Vraciame sa spolu s Fife do roku 1926 na začiatok mileneckého vzťahu Fife a Ernesta, ktorého nazývala „Nesto“. Kapitoly sa striedajú v rokoch 1926 a 1938, kedy sa Ernest zamestnal ako vojnový korešpondent a našiel tak svoju ďalšiu ženu Marthu. Fife sa rokmi dostala z pozície milenky na post manželky, ktorá sleduje manželove aféry. Manželia žijú spoločne na Floride a sú tak mimo druhej svetovej vojny.

Tretia kapitola je o Marthe, ambicióznej spisovateľke s ktorou sa zoznámil, keď mala dvadsaťosem rokov. Príbeh je v podstate podobný ako s prvými dvoma ženami. Zoznámenie sa, zaľúbenie, rozvod a manželstvo s novou ženou. Rozdiely sú v detailoch a v reakciách ženy. Vždy to záležalo od povahy každej z nich. Prvá bola nežná, druhá extrovertnejšia, tretia viac ambiciózna a posledná starostlivá. S Marthou sa presťahoval na Kubu, prerobili si tam vilu, mali vlastné služobníctvo. Martha sa ale nikdy nestala domácou paňou. Vždy bola cestovateľkou a viac menej sa len prispôsobovala tomu, čo jej manžel vyžadoval.

Poslednú kapitolu uzatvára manželka Mary, s ktorou sa zoznámil vo vojnovom Londýne. Bola vydatá a on bol ženatý s Marthou. Sledujeme rok 1961- posledné obdobie  spisovateľov ho života.

Ide skôr o fiktívny román o ženách Ernesta Hemingwaya. Základné údaje ako mená a roky, najdôležitejšie udalosti sú reálne. Všetko ostatné je autorkina fantázia. Woodová sa venuje najmä vzťahu žena a spisovateľ, popisuje  ako asi Hemingway tvoril, ako ho jeho ženy podporovali, avšak nedozvieme sa nič o ich záujmoch a činnostiach.

Jedine Martha Gellhornová, vojnová korešpondentka a spisovateľka, je svetlou výnimkou. Ostatné akoby ani nemali vlastný život. On bol pre nich všetkým. Stredobodom celej knihy je spisovateľ, ktorý z tohto pohľadu vyznieva ako nestály partner, hľadajúci inšpiráciu, avšak bez rešpektu k ženám. Na druhej strane sa dozvedáme veľa o manželstvách v začiatkoch dvadsiateho storočia, dobových zvykoch a vtedajšej spoločnosti.