Veronika Folentová
26.05.2008

Miluj ma ironicky - Maxim E. Matkin - Ako žiť v dobe irónie

Ako žiť v dobe irónie

Ako žiť v dobe irónie

Maxim E. Matkin: Miluj ma ironicky, Bratislava, Vydavateľstvo Slovart 2007

Partnerské vzťahy. Komunikácia medzi pohlaviami. Mužsko-ženský svet. Tieto témy sú charakteristické pre diela autora/autorky s pseudonymom Maxim E. Matkin. Ani najnovšia kniha Miluj ma ironicky. Návody na život s ručením obmedzeným nevybočila z tejto línie.

Matkin v nej ponúka mnoho návodov, ako sa nezblázniť v spoločnej domácnosti, ako prekonať strach noc pred svadbou, ako sa správať k mužovi, ktorého najväčšou nočnou morou sú záväzky. Zároveň máte možnosť dozvedieť sa ako správne žiarliť alebo odpúšťať. Autor rozoberá reálne situácie a snaží sa prostredníctvom krátkych útržkov zo života vykresliť dnešné medziľudské vzťahy.

Aj napriek tematickej podobnosti Matkinových kníh je Miluj ma ironicky v niečom iná: ide o súbor krátkych textov, nie o ucelený príbeh, kde postavou/rozprávačom je sám Matkin a jeho sestra Hysterka, ktorá mu pomáha pri objasnení „ženského myslenia“ a „ženského sveta“. Práve tieto dve postavy zas vytvárajú podobnosť s Matkinovým debutom Polnočný denník.

V poslednom čase je módne pridávať na koniec knihy akýsi bonus pre čitateľov. Pavel „Hirax“ Baričák v knihe Raz aj v pekle vyjde slnko zviazal poslednú kapitolu, aby sa zvedaví čitatelia nedozvedeli predčasne koniec. Ľubo Dobrovoda v Ja Velkáč pridal poviedku a krátku rozprávku. Aj Maxim E. Matkin na koniec zaradil Príručku blufera, v ktorej ponúka bonus v podobe podrobných návodov, ako zo seba urobiť to, čo nie sme – ako správne predstierať, že sa živíte ako fotograf s medzinárodným renomé, DJ alebo astrológ, i odporúčania pri predstieraní bohatého muža alebo homosexuála.

Pre Matkinovu doterajšiu tvorbu je charakteristický humor. Aj keď jeho predposledné Mužské interiéry už boli rozvážnejšie, možno vyspelejšie, humor tu bol stále veľmi výrazný. Miluj ma ironicky je miestami úsmevná kniha, bohužiaľ, len úsmevná. Nie je to už výrazný, nákazlivý humor. Autor pri písaní taktiež využíva svoj cit pre príbeh, niekedy však na malom priestore nie je dopracovaná pointa...

Ak preferujete oddychové knihy typu Slepačia polievka pre dušu, Muži sú z Marsu, ženy z Venuše a i., určite sa vám táto novinka zapáči. Ak ste boli zvyknutí na štýl a ucelenosť Matkinových príbehov, Miluj ma ironicky vás môže sklamať.

Veronika Folentová