13.04.2010

Mimozemšťan a Malá čertica - Niňo Ďurech - Príbehy domácich autorov

Príbehy domácich autorov

Niňo Ďurech

Mimozemšťan a Malá čertica

Bratislava, Evitapress 2009

Novinkou vydavateľstva Evitapress nie je len edícia Svetovky, ale aj kniha s označením Čítanie pre všetkých mužov. Z textu na prebale sa dozvieme, že jej autorom je hĺbavá bytosť, miluje a vychutnáva život, pričom si uvedomuje, že každý okamih je dar. Ak siahnete po prvotine Niňa Ďurecha, pripravte sa na erupciu emócií. Vyvolá ju jeho zobrazenie mužského sveta. Názov knihy je na prvý pohľad záhadný, ale nepripadá si občas každý z nás akoby pochádzal z inej galaxie? Hlavný hrdina a zároveň rozprávač Kubo je prototyp človeka, akým občas zatúžime byť, dáva prednosť vlastnej ceste pred konvenciami a zásadami spoločnosti. Čitateľom odkrýva svoj vnútorný svet, striedajú sa v ňom zaujímavé situácie, rozličné vzťahy s priateľmi, známymi, kolegami, no najmä so ženami. Miluje ich, obdivuje, rád spoznáva ich vnútro, nielen povrchnú fasádu. Len jedna sa môže pochváliť, že sa s ním delí o spoločnú domácnosť. Tanja predstavuje akýsi styčný bod s Kubovou materskou planétou, ktorú on ako mimozemšťan pravidelne opúšťa, aby si potvrdil svoje miesto vo vzťahovo-názorovom vesmíre. Kubo si uvedomuje, že nie je schopný poskytnúť jej všetko, po čom túži alebo čo si zaslúži, ani spraviť krok smerom k jej neochvejnej istote. Sloboda je preňho cieľ, ktorý môže vyplynúť jedine z nášho vnútra. Niekomu sa titul Mimozemšťan a Malá čertica môže javiť ako kontroverzný, no napriek tomu – alebo práve preto – môže ponúknuť odpovede na mnohé otázky. Výpoveď plynúca z autorovho vnútra v spojení so živým, hravým a skutočne originálnym jazykom nesie v sebe potenciál osloviť tak mužov, ako i ženy. Páni možno riskujú, že si ich polovičky poopravia svoj názor na nich, ale takisto si možno uvedomia, aké majú šťastie, že nemajú po svojom boku návštevníka z inej planéty J.

Marek Zákopčan