Natália Dukátová
26.03.2015

Misia Eva v Thajsku - Tamara Heribanová

Každé pokračovanie knihy podlieha už vopred drobnohľadu čitateľov, autor preto stojí pred oveľa ťažšou úlohou a nie každý má na písanie ďalšieho dielu odvahu. Tamara Heribanová ju našla a svoju novú knihu Misia Eva v Thajsku (Ikar 2014) dokončila dva roky po prvom, veľmi úspešnom detskom titule Misia Eva, prísne tajné, v ktorom mala Evka úlohu dať rozvedených rodičov znovu dohromady. Teraz je jej misiou dostať od rodičov súrodenca! Ale to ani zďaleka nie je jediná zápletka a malý čitateľ sa môže tešiť na množstvo dobrodružstiev.

Hlavná hrdinka Evka Šidlová je tretiačka a od predošlého príbehu narástla o celých päť centimetrov, nie je však typické dievča, má v sebe energiu a odvahu, ktorú by jej mohol závidieť nejeden chlapec. Svoje nové dobrodružstvá neprežíva doma na Slovensku, ale v ďalekom Thajsku. Vyhrala totiž výlet do tejto exotickej krajiny, a tak sa tam spolu s rodičmi vypraví. Nebudú sami, sprevádza ich delegát menom Šaka Šai, ktorý pôsobí veľmi komicky už len tým, ako rozpráva.

Spočiatku je dovolenka rodiny Šidlovcov pokojná, až kým sa spolu so Šaka Šaiom nevyberú pozrieť jeho mamu na hranice Mjanmarska. Na 14-hodinovej ceste autobusom narazia na zlodeja zamaskovaného za ženu. Evka, už vycvičená detektívka, svojou všímavosťou a dômyselným plánom pomáha dolapiť rokmi hľadaného zloducha, a dokonca si vyslúži pochvalu a odmenu od thajských policajtov! A ako to dopadne s vytúženým súrodencom? Nechajte sa prekvapiť!

Misia Eva v Thajsku sa číta sama a okrem ľahkosti štýlu (napriek množstvu cudzích slov a názvov) je aj vtipná a miestami pripomína humor Kristy Bendovej. Každá veta je na svojom mieste, každé slovo je potrebné. Aj to svedčí o vyspelosti mladej autorky, ale aj o jej detskej duši, ktorú musí v sebe mať každý autor píšuci pre deti.

Kniha je v mnohých ohľadoch „iná“. Na príklad písaným písmom, ale aj gumičkou na okraji, ktorá slúži tiež ako záložka a budí dojem niečoho naozaj tajného, napríklad denníka. Novátorské je aj predstavenie hlavných postáv a miest v úvode, ktoré funguje ako akási návnada na to, čo nás bude pri čítaní čakať. A v neposlednom rade sú to originálne a nádherné ilustrácie Petry Hilbert, ktorá každú kresbičku nakreslila fixkami a presne vystihla atmosféru každej scény. V publikácii sa tak spája krásny obsah s krásou vizuálnou.

Ťažko sa opisuje dielo, ktoré je predurčené na to, aby bolo precítené a svojím obsahom na diaľku objímalo detskú dušu. A tak si každé dieťa, ktoré chce mať okrem pútavého príbehu aj citový zážitok, musí knihu prečítať. Určite však okrem malých čitateľov osloví aj tých dospelých! Pre nich autorka takmer v rovnakom čase vydala tiež novelu Malá doba ľadová (Ikar).