28.03.2011

Moderná makrobiotika - Simon G. Brown

Bratislava, Ikar 2010
Preklad Terézia Šinková

Máte chuť na úžasný život? Potom si vychutnajte knihu o makrobiotike (macro – úžasný, bios – život), v ktorej nájdete množstvo rád, čo vložiť do hrncov, aby ste boli vitálnejší, bystrejší a emočne vyrovnanejší. Niet pochýb, že kľúčom k zdraviu je strava. O jej liečivých účinkoch sa presvedčil autor na vlastnej koži. Ako dvadsaťročného mladíka ho trápila pakostnica. Sestra ho nahovorila, aby tri mesiace dodržiaval makrobiotickú stravu. Simonovi sa spočiatku zdala fádna, chýbali mu najmä dezerty. Jeho stav sa postupne zlepšoval a po troch mesiacoch bol plný energie. Makrobiotika si ho celkom získala. K makrobiotickému štýlu života priviedol aj svojich štyroch synov. O čo vlastne v makrobiotike ide? Skrátka sme to, čo jeme. Makrobiotická výživa sa vyznačuje všetkými atribútmi zdravej výživy; obsahuje veľa vlákniny, málo nasýtených tukov a veľa minerálov, vitamínov, komplexných sacharidov. Autor rozdelil túto problematiku do piatich kapitol. Zdôrazňuje, že z jednotlivých potravín naberáme energiu, tá sa vzájomne prelína s našou vnútornou energiou a mení ju. Dôležitý je štýl varenia, napríklad ak jedlo pripravujeme v pare, podporíme vzostup energie. Kľúčová je rovnováha kyselinotvorných a zásadotvorných potravín vo výžive, tie autor uvádza v prehľadnom zozname. V ďalších kapitolách poukazuje na vzájomné súvislosti makrobiotiky a zdravia, prináša užitočný zoznam liečivých potravín a upozorňuje, ktoré by sme mali jedávať najčastejšie, ktoré zriedkavejšie a ako ich doma správne skladovať. Ponúka aj tipy na ich optimálnu tepelnú úpravu. Ak sa začne hlásiť jarná únava a potrebujeme sa zotaviť, na 101. strane nájdeme jednodňový jedálny lístok, ktorý nám pomôže rozvinúť vnútornú silu. Autor uvádza aj trojdňovú detoxikačnú kúru, desaťdňovú regeneračnú diétu či štvormesačnú liečebnú diétu a poteší tých, čo pri sporáku dlho neobstoja: uvedené jedlá si možno pripraviť už za desať minút! Záverečnú časť knihy autor venuje receptom – od polievok po dezerty, uvádza aj ich účinok na ľudský organizmus. Mrkvová polievka vás dobre pripraví na praktické reakcie, zelenina varená v pare je ideálna na rozprúdenie energie okolo pečene a pľúc, kávová pena je zasa dezert, ktorý pomáha oslobodiť myseľ. Dôveryhodnosť a účinnosť knihy umocňuje poznámka prekladateľky Terézie Šinkovej: Odporúčané výživové dávky (OVD) boli upravené na podmienky Slovenskej republiky.