Zuzana Chlebová
16.05.2012

Modernosť tradície (1. diel) Úžitková grafika na slovensku po roku 1918 - Ľubomír Longauer

Bratislava, Vydavateľstvo Slovart 2011

Popredný grafický dizajnér a vysokoškolský pedagóg m a p u j e d o s i a ľ systematicky nespracovaný terén dejín slovenského grafického dizajnu. Podujal sa na náročný výskum, ktorého úspešný výsledok prináša prvý diel projektu – Modernosť tradície. Odštartoval ním unikátnu sériu predpokladaných siedmich knižných dielov. Ľubomír Longauer sa posledné desaťročie intenzívne venuje historickému výskumu grafického dizajnu na Slovensku, usporiadal výstavy doma i v zahraničí, vydal monografiu Martin Benka, prvý dizajnér slovenského národného mýtu (Vyd. Slovart 2009), v ktorej so spoluautorkou Annou Oláhovou približujú Benkovu vzácnu sériu autorského písma, ale aj ilustračnú tvorbu, jeho návrhy exlibrisov, známok či bankoviek.

V publikácii Modernosť tradície vysvetľuje dôvody svojho skúmania, hovorí o impulzoch, ktoré rozhodli o tom, že začal pátrať v knižniciach a v archívoch, zhromažďovať obrazový materiál a  taktiež študovať korešpondenciu a  memoáre autorov. Podmienky vývinu grafického dizajnu u nás v rokoch 1918 až 1938 približuje v prvých kapitolách. V ďalšom bloku predstavuje prierez celoživotnou tvorbou ôsmich osobností: Martina Benku, Andreja Kováčika, Jaroslava Vodrážku, Karola Ondreičku, Jozefa Vlčka, Jozefa Cincíka, Štefana Bednára a Rudolfa Fabryho. Rozsiahla obrazová dokumentácia (vyše osemsto reprodukcií dobových prác) poskytuje kvalitný základ na ďalšie štúdium danej problematiky. Treba vyzdvihnúť samotnú grafickú úroveň, na čom si dal jej autor ako profesionál samozrejme záležať. Kniha je sádzaná písmom Fedra slovenského grafického dizajnéra Petra Biľaka pôsobiaceho v Holandsku. Publikácia sa otvára aj zahraničnému čitateľovi, vzhľadom na to, že obsahuje preklady slovenských textov do angličtiny (preklad Elena a  Paul McCullough), čím prispieva ku propagácii slovenskej výtvarnej kultúry v iných krajinách. Modernosť tradície je priekopnícke dielo. Dosiaľ u  nás absentovala literatúra podrobne reflektujúca túto tému. Ľubomír Longauer sa angažuje aj v súvislosti s konštituovaním Slovenského múzea dizajnu, ktoré na Slovensku, žiaľ, stále chýba. Začal robiť zbierku pre budúce múzeum, doteraz obsahuje okolo 6000 exponátov z grafického dizajnu! S radosťou možno konštatovať, že niekoľkoročné úsilie Slovenského centra dizajnu, zasadzujúce sa o  vznik tejto inštitúcie, naberá konečne pozitívny smer.