Lívia Brtáňová
07.05.2014

Modlitba za hriech – Kristína Falťanová

Mladá ambiciózna novinárka zo stredného Slovenska sa s vidinou lepšieho života prisťahuje do Bratislavy. Práca v šoubiznisovom časopise a ruch veľkomesta ju spočiatku nadchnú. Túžba po rodine ju však privedie späť do rodného mestečka, kde počas materskej dovolenky napíše svoj knižný debut: ženský román, v ktorom možno prezradila viac, než pôvodne chcela. Taká je životná cesta začínajúcej spisovateľky Kristíny Falťanovej.

Jej kniha Modlitba za hriech (Artis Omnis 2013) prináša typizovaný príbeh tridsiatničky Zoe, ktorú manžel podvádza s blízkou priateľkou. Po rozvode sa jej zosype celý život, nespavosť a alkohol striedajú sentimentálne spomienky na časy dávno minulé. Postupne sa zotavuje a zmieruje so skutočnosťou, že ten bezcharakterný prašivec už dávno nie je očarujúcim mladíkom z maturitného ročníka. Oslobodzujúcou cestou, ktorú pozná asi každá žena, si prešla i Zoe. Povzbudená priateľkami a odhodlaná túžbou po novom začiatku využíva šancu, prijíma pracovnú ponuku a odchádza do hlavného mesta. Tam sa snaží na všetko zabudnúť a aklimatizovať sa v neznámom prostredí. Spočiatku pre starousadlíkov pôsobí ako ľahká korisť, no netrvá dlho a jej znovuzískané ženské sebavedomie ich vyvedie z omylu. Zoe si je vedomá toho, že pre mužov predstavuje objekt záujmu a ak chce byť šťastná, musí im začať opäť dôverovať. A v neposlednom rade i to, že život treba nielen prežívať, ale i žiť. Vedieť si ho skutočne užívať!

Kniha je kompozične rozdelená na niekoľko logicky nasledujúcich častí – Nevera, Nový začiatok, Milovaná. Dialógy sú verné, neprikrášľované a až bolestivo autentické. Paradoxne, práve to im pridáva na hodnote. Rozprávanie v prvej osobe nás zavedie priamo do epicentra deja. Čitateľka sa poľahky stotožní so Zoe a sprostredkovane zažije nezabudnuteľné chvíle, hoci s ťažkým začiatkom, no s o to krajším koncom. Román Modlitba za hriech je o žene a pre ženy. O ženskej dôverčivosti a zaslepenej láske, o sklamaní, ktoré zosilňuje charakter, a o prerode ženského ducha.