Patrik Svensson: Evanjelium o úhoroch

Preklad: Zuzana Inczingerová

Bratislava: Lindeni, 2020

Aj tak by sa mohla volať kniha Evanjelium o úhoroch od švédskeho autora Patrika Svenssona. V knihe sa totiž autor prihovára nám všetkým, aby sme vymierajúce úhory zachránili, aby sme sa o nich dozvedeli čosi viac a aby nám na nich začalo záležať. Tak veľmi, ako jemu samému. A darí sa mu to.

V prvých kapitolách sa dozvedáme, že úhor často prežije aj človeka, že má tri vývojové fázy a mení stavbu tela aj sfarbenie, zistíme, čím sa živí, akým spôsobom migruje a ako ho uloviť. Čo je však zaujímavejšie a čím autor drží čitateľa až do konca, je to, čo o úhorovi nevieme.

„Tomu, kto na vlastné oči videl úhora zomrieť a následne vstať z mŕtvych, racionálne myslenie jednoducho nebude stačiť. Vysvetliť sa dá takmer všetko, môžeme hovoriť o rôznych procesoch okysličovania a metabolizme alebo o ochrannom sekréte úhora a špeciálne prispôsobených žiabrach. Na druhej strane som to však videl na vlastné oči. Som svedok. Úhor dokáže zomrieť a znovu ožiť.“

Záhadného tvora, akým úhor nepochybne je, sa snažil spoznať už Aristoteles. Nepodarilo sa mu však zachytiť jeho pravú podstatu. Skúšal to aj mladý Sigmund Freud či nemecký morský biológ Leopold Jakoby, ktorý prvý použil pojem „úhoria otázka“. Úhor stál pri mnohých dôležitých historických udalostiach. Pri vylodení plachetnice Mayflower v Amerike vítali pútnikov mäsitými úhormi, nie moriakom. No napriek tomu sa doteraz žiadnemu vedcovi či úhoriemu entuziastovi nepodarilo preskúmať, akým spôsobom sa táto ryba rozmnožuje, ako sa rodí či ako zomiera. Životný cyklus úhorov je záhada, ktorú nevyriešila ani moderná veda. Dokáže vstať z mŕtvych, ale zároveň vymiera.

Autor si teda kladie otázku: Koľko toho vlastne môžeme o úhoroch vedieť? Ale čo je ešte dôležitejšie – a o človeku? Kniha teda nie je iba faktografickou správou o stave jednej ryby. Úhor sa stáva metaforou nás všetkých. Vieme síce, ako sa človek rozmnožuje, ako sa rodí a veľmi presne vieme pomenovať aj moment smrti. Poznáme však podstatu človeka? To, čo sa skrýva pod tým fyziologickým? A je to vôbec možné? Poznáme aspoň sami seba?

Čo knihe dodáva ďalší rozmer, je vzťah otca a syna, ktorých spája nepochopiteľná láska alebo aspoň akýsi silný cit k slizkým rybám. Čitateľ sleduje, ako chodia za svitania loviť úhory, ako otec učí chlapca čo najúčinnejšie ich chytať, ako spoločne mlčia, kým čakajú na úlovok. V určitej chvíli máte pocit, že ak by nebolo úhorov, nemalo by ich čo spájať.

„Nepamätám si, kedy sme naposledy chytali úhory, postupom času sme to robili čoraz zriedkavejšie. (...) Človek rastie, stáva sa z neho niekto iný, oslobodzuje sa, vydáva sa na cestu, mení sa, prestáva loviť úhory.“ (s. 225 – 226)

Možno to je ten moment, keď kniha čitateľa presvedčí. Keď zistíme, že o ľuďoch okolo seba, aj tých najbližších, často nevieme takmer nič, iba čosi malé, nepatrné, nedôležité. Mama si rada na dvore vypije kávu a otec rád rybárči. Moment pravdivých vzťahov, ktoré nie sú vždy dokonale hĺbavé, ale sú skutočné.

Patrik Svensson za svoj výnimočný debut získal prestížnu literárnu cenu August Priset v kategórii non-fiction. Za debut, ktorý vás presvedčí, že aj klzké a nechutné ryby ako úhor sú pozoruhodné a zaslúžia si svoju modlitbu.