Modré nebo 2

Modré nebo 2
S úsmevom cez prekážky

Bratislava, regent 2012

Titul knihy Modré nebo sľubuje bezoblačné nebo, lenže už aj výtvarníčke poletujú na obálke nejaké tie mráčiky, niektoré dokonca dosť pochmúrne. Symbolika? Podobne ako v  prvom zväzku mladej levickej autorky Anežky Szabóovej, aj v jeho pokračovaní sa dej odvíja v podobe denníka. A aj v tomto až bujaro veselo, v rýchlom tempe, s iróniou i sarkazmom, s množstvom nečakaných obratov, prekvapujúcich postrehov. Aj v tomto doplnený kresbičkami v podobnom duchu.

Kniha je prenikavým pohľadom do dospievajúcej duše. Navonok by síce dievčenský život mal byť prežiarený slnkom, ale všeličo ním lomcuje. Tak napríklad raz sa jej nepodarí obed: „To, čo som uvarila a pôvodne to mal byť obed, nakoniec sa nedalo jesť, pretože… no, ehm, niekto zle zakrútil vrchnáčik na fľaštičke s korením a celý jej obsah sa vysypal na mäso. Ale to nič, veď stará mama si aj tak vystačí s akciovými jogurtmi…“ Hrdinka i ďalšie postavy však prežívajú aj zložité životné situácie, rodinné i osobné, bolestivé lásky i rozchody. No autorka sa neutápa v svetobôli, nelamentuje, nefňuká, cez všetko sa prenáša s akousi ľahkosťou, s humorom. Ale z pózy, ktorá sprevádza dospievajúcich i autorkino rozprávanie, často vyšľahne úprimný cit, hodnoty, ktorým veria a uznávajú ich.

Osobitnú zmienku si zaslúži autorkin štýl. Je založený na krátkej, úsečnej vete: „Očko na pančuche, očko na pančuche! Stav pohotovosti! A vtom sa to stalo! Všimol si moje očko.“ Inde prebehne rýchly dialóg s matkou, ktorá chce, aby vypomohla pri rodinnej návšteve: „Tridsaťpäť eur. A príde aj Denis. Ber alebo nechaj tak!“

„Tridsať eur a môže prísť aj Denis.“

„Tridsaťpäť! Nevyjednávaj, lebo z obchodu nič nebude!“

Autorka vytvára sugestívny, plnokrvný obraz dospievania v dnešných reáliách. Starší autor by to určite nedokázal…