Margita Bíziková
07.05.2009

Modré nebo - Anežka Szabóová

Anežka Szabóová: Modré nebo

Bratislava, Regent 2008

Mať šestnásťročnú dcéru, ktorej záujmy sa točia len okolo handier, mejkapu a nakupovania, k tomu škôlkara a starosti v zamestnaní, je veru riadna záťaž na rodičovských pleciach. Mať šestnásť, vybudovať si pozíciu medzi kamoškami, v škole aj rodine tiež nie je na závidenie. Navyše, ak sa rodičia rozhodnú, že vám zničia život a jednoducho vás vysťahujú k starej mame do dediny, ktorá nemá v celom dome ani len poriadne zrkadlo a na dôvažok sa rozhodla Lauru aktívne zapájať nielen do domácich prác a varenia, ale núti ju aj pásť kozu s debilným menom. Práve pri tejto ponižujúcej činnosti sa zoznámi s chlapcom, s krásnymi modrými očami, ktorý sa však na ňu len povýšenecky uškieral. Ďalším stretnutiam s ním sa nedá vyhnúť, nakoľko v tomto zapadákove, kde je aj obchod otvorený len dve hodiny denne, pozná každý každého a krásny Denis je aj miništrantom, takže ju neminie stretanie každú nedeľu v kostole. Laurin život je v troskách, zlomila si necht, do školy musí cestovať autobusom, nestíha s kamarátkami vybehnúť ani do mesta a Denis s očami ako Brad Pitt čoraz viac zamestnáva jej myseľ.

Autorka si zvolila ošúchané modely hrdinov: rozmaznaná povrchná mestská slečna zameraná len na vzhľad a dedinský chlapec s utriedenými intelektuálnymi a duchovnými hodnotami. Našťastie postavy sa vyvíjajú, vzájomne ovplyvňujú a nie sú také jednostranné ako v prvej polovici textu, kde to už-už hrozilo sladkým happyendom.

Najväčšou prednosťou autorky je živý veselý jazyk, situačná komika a irónia. Nie vždy však narába so skvelými nápadmi funkčne, niekedy ich sama oslabuje nepatričným opakovaním.

Autorka sa dotkla aj spoločenských problémov, ako strata zamestnania, cestovanie za prácou či maniery zbohatlíckeho synáčika.

Čitateľský úspech svedčí o tom, že si autorka zvolila správnu cestu. Zjavne nechce byť len pisateľkou ľúbostnej storry. Preto by mala trpezlivejšie a precíznejšie pracovať najmä s dialógmi a rečou postáv. Má na to.

Margita Bíziková