Jana Túry Kopčová
20.12.2007

Modrý anjel – Peter Holka

Peter Holka: Modrý anjel

Bratislava, Ikar 2007

V poradí už pätnásta kniha súčasného slovenského prozaika Petra Holku (1950) uzrela svetlo sveta. Opäť príbeh plný vášne, erotiky, lásky, ale i tragédie, osudovosti a opäť podaný autenticky prostredníctvom ja-rozprávača.

Maturant Peter prichádza po úraze o časť ľavej ruky. Spolu s ňou stráca aj chuť žiť a uvažuje o samovražde. Trápia ho nielen zlé sny, ale i fantómová bolesť. Túži, aby mu ruka opäť narástla, čo sa aj stane, smutne však zisťuje, že to bol opäť len sen. V nemocnici sa mu v snoch zjavuje nádherný modrý anjel, ktorý „...má dosť priehľadnú košieľku siahajúcu vysoko nad kolená a na chrbte mu vyrastali veľké labutie, vlastne anjelské krídla. Pod tou priehľadnou košeľou som zreteľne videl vedľa seba krásne dievčenské prsia a tam, kde sa končia alebo začínajú nohy, tmavší trojuholník lona, takže nie je pravda, ako tvrdí veda o anjeloch, že sú to tvory bezpohlavné.“  Modrý anjel sľubuje Petrovi, že zažije ešte veľa šťastných dní.

Peter odchádza do mesta a zamestná sa ako vrátnik. Tu spoznáva večne opitého Doktora, kedysi úspešného novinára, neustále nostalgicky spomínajúceho na rok 1968. V ubytovni mu robí spoločnosť skrachovaný študent Jano od Kolárova. Pre lásku ku krásnej Helene nechal školu. Helena zapôsobí aj na Petra a začína sa rozvíjať ľúbostný trojuholník. Ján odchádza na vojenčinu a poverí Petra postrážiť mu krásnu Helenu. Príbeh je od začiatku nabitý erotickým iskrením a Helenina prvá nevera s Petrom je korenistým opisom vášnivého milovania.

Rovnako ako v predchádzajúcich Holkových knihách sa aj v Modrom anjelovi prelína súčasnosť s minulosťou. Peter spomína na svoju prvú lásku Evu i na kamaráta Šimona, s ktorým ochutnal prvú cigaretu či pollitrovku borovičky. Neskôr sa dozvedá o jeho smrti. Šimonovu životnú púť uzatvára bizarnou a naturalisticky ladenou vetou: „Pod hlavu mu museli podložiť igelitku z Jednoty, lebo mu z nej stále mokvalo.“ (s. 39)

Spomienkové návraty vystrieda návrat reálny, keď sa Peter na otcovom pohrebe stretne s Evou. Vzniká druhý milostný trojuholník Eva – Peter - Helena. Eva, žena s biblickým menom pokušiteľky, s ním strávi noc. Po nočnom zážitku sa Peter vracia do Bratislavy. Má zo seba zlý pocit, ale zaženie výčitky svedomia a po pár dňoch sa vášnivým milovaním zvíta s Helenou. Slová anjela sa plnia, je šťastný Helena čaká dieťa. Radosť pyšného otca skalí Jano, ktorý sa takisto tvári ako Matúšov otec. Helena rieši situáciu vystúpením z trojuholníka a novým vzťahom. Odchádza do Francúzska. Spolu s ňou z Petrovho života odchádza láska, šťastie, aby napokon prišiel o všetko, čo mal rád.

Aj v Modrom anjelovi využil Holka motív sna ako jeden zo základných významotvorných a kompozičných prvkov. V tomto prípade je sen hlavného hrdinu veľmi znepokojujúci. Cítiť, že sa schyľuje k niečomu nečistému, zlému. Svadba a kar v jednom sne neveštia nič dobré. Obraz modrého anjela rámcuje dej príbehu a dotvára snovú, až transcendentnú atmosféru prózy. V úvode knihy sa zjaví krásny modrý anjel v podobe ženy, kým v závere príbehu sa mení na „ošklbanú kreatúru“

Na ozvláštnenie textu autor využíva anekdoty o významných osobnostiach. Či už ide o bezdetného filozofa Imanuela Kanta, ktorý údajne nikdy nepoznal ženu, alebo o geniálneho maliara Rembrandta, ktorý vraj skonal v intímnej chvíli priamo v objatí mladučkej milenky.

Holka, výrazná postava súčasnej slovenskej prózy (debutoval v roku 1983 novelou Ústie riečok), zaujal svojich čitateľov i literárnych kritikov pútavým príbehom, gradujúcim rozprávačstvom, štylistickým majstrovstvom a nepochybne aj šteklivou erotikou. Prelínanie fantázie či sna s realitou dodáva jeho prózam auru tajomstva a celosti. Aj o Modrom anjelovi platia slová literárneho kritika Alexandra Halvoníka: ,,Holkove prózy sa nechcú kĺzať iba po realitách, nech by boli akokoľvek frapantné. Ide im najmä o postihnutie vecí, ktoré sú mimo dosah zmyslov a nepochybne tvoria s realitou nerozlučnú jednotu.“

Peter Holka ponúka výborné čítanie plné vášnivej lásky s trpkastou príchuťou nevery a boľavých prehier s osudom.

Jana Kopčová