Modrý papľuh - Miloš Kratochvíl

Preklad Ivona Ďuričová
Príroda 2013

Zatiaľ čo na Slovensku nie je meno Miloš Kratochvíl príliš známe, u našich českých susedov ide o obľúbeného spisovateľa. Na svojom tvorivom konte má nielen viacero rozprávkových kníh, ale aj približne 60 televíznych scenárov. K našim detským čitateľom prichádza s pôvabnou autorskou rozprávkou Modrý Papľuh.

Papľuh veru nie je kamarátsky hrdina. Vznikol pri škodoradostnom úškľabku malej Zuzanky, ktorá sa stala svedkom istej nehody so zmrzlinovým pohárom. Od tej chvíle sa Papľuh prisal na malú školáčku a začal ju vyzývať k rôznym neplechám. Akoby toho nebolo dosť, z každej ďalšej mrzutosti vzniká nový a nový Papľuh. A tak je zakrátko hore nohami celý dom číslo 7, Zuzankin otecko sa hnevá na mamičku, susedka rodinku obviňuje z lakomstva, pani Blažková zase z pokusu o otravu. Nikto z obetí ani len netuší, že hádky majú na svedomí

takzvané Pohnevadlá, medzi ktorými kraľuje práve prefíkaný Papľuh. Našťastie je Zuzanka dievčatko s otvorenými očami a aj vďaka pánovi

Navrátilovi odhalí existenciu ľstivých bytostí. Len čo s tým ďalej, keď im nik neverí, a navyše, už aj na krku kamarátky Mišky sedí odporná Žiarlivka?

Miloš Kratochvíl prostredníctvom Pohnevadiel osvetľuje všakovaké negatívne ľudské povahové črty. Vďaka obrázkovej časti, kde sú všetky príšerky zoradené, dokonca pomáha zorientovať sa v nich a naučiť sa ich prekabátiť. Na pomoc si berie humor, odpúšťanie a láskavosť. Upustenie od snahy zaujať aj dospelého čitateľa mu umožňuje zamerať sa výlučne na potreby detského adresáta a ukázať mu svet jasnej morálky a pevných hodnôt. Riešenie konfliktných situácií vidí autor v poctivom, pravdivom prístupe k sebe i blízkym. Oceniť na knihe treba i jej vizuálnu stránku, o ktorú sa postarala ilustrátorka Markéta Vydrová. Jej výtvarný rukopis je rovnako hravý, svieži a kreatívny ako prejav literárneho kolegu a vďaka tejto umeleckej symbióze je Mod­rý papľuh dielkom, ktoré malých čitateľov nielen pobaví, ale aj poučí.