Môj anjel sa vie biť – Roman Brat – Ako na tupcov

Ako na tupcov

Ako na tupcov

Roman Brat: Môj anjel sa vie biť, Bratislava, SPN – Mladé letá 2007

Roman Brat sa za posledné roky autorsky veľmi úspešne etabloval aj v literatúre pre deti. Hlavnou líniou jeho novej prózy s ilustráciami Miroslava Regitku je šikanovanie a odpor slabších, hoci múdrejších, voči brutalite a sile tupých. Teda téma, ktorá zdanlivo nie je veľmi objavná a ľahko sa pri jej spracovávaní skĺzava do klišé. Autor sa však prípadného motivického opakovania nebojí, má nápadité vyjadrovanie i výrazové prostriedky.

Oskar je milý, menší a okuliarnatý figliar; spriada v dialógoch s anjelom strážnym, o ktorom dúfa, že predsa len jestvuje, aj keď sa mu zatiaľ nezjavuje, plány na víťazstvo nad prepadlíkmi Tudorom a Pifkom. Obaja všetkých terorizujú, ba dovoľujú si aj voči milej pani učiteľke. Keď do triedy príde nová spolužiačka Zuzka, do ktorej sa jedenásťročný Oskar primerane veku nádherne zaľúbi, jeho odhodlanie dať brachiálnym výtečníkom príučku, sa ešte znásobí. Sen s anjelom ho inšpiruje a začne chodiť na karate. Napokon sa v kritickej chvíli Zuzky, ktorú obaja výtržníci kmášu za vrkoče, zastane a bojuje. Samozrejme, Oskara, môže čitateľ spoznávať aj v iných pozíciách - ako trochu nešikovného, ale pritom poslušného syna, ako ochrancu a zabávača svojej mladšej sestry Anky, ako usilovného žiaka, ako... nuž, nechajme niečo aj pre čitateľa.

Občas sa zdá, že slang, ktorý využíva Oskar a jeho vrstovníci, má trochu bradatú podobu, ale v tomto ohľade môžeme badať výchovný účinok diela. Otázne je, či opisy niektorých detských mučení (orech, strieška) sú namieste, ale azda je to v poriadku.

Kapitoly majú spád, mladšie ročníky by nemali mať problém zvládnuť každú z nich prinajmenšom na jeden šup. Vtipne vysvetlené informácie, povedzme, čo je to spánok spravodlivých alebo čo znamená koza po taliansky, hodnotu knihy ešte zvyšujú. Popri tom má kniha ešte jeden rozmer: viacgeneračný. Nielen dieťa, ale aj skôr narodený si z nej odnesie poznanie. Roman Brat prízvukuje, že súboj s násilníkmi, nech sú hocijako silní, nemusí byť vopred prehrou. Dnešný súboj nemá donkichotskú podobu. No odvaha má vždy zmysel, odvaha s vynaliezavosťou a šikovnosťou premôžu všetkých zlých šarkanov.

Ľuboš Svetoň