Marek Zákopčan
30.07.2009

Môj sused je božský - Megin Cabotová

Meggin Cabotová: Môj sused je božský

Ikar, Bratislava 2008

Preklad Tamara Chovanová

Americká autorka, známa predovšetkým vďaka úspešnej sérii kníh o princeznej Mie, prichádza s  nemenej zaujímavým a zábavným príbehom. Predstavte si nasledovnú situáciu: Na konte máte niekoľko desiatok neskorých príchodov do práce, a práve keď je to najmenej vhodné pre váš kariérny rast, vašu staručkú susedu ktosi priamo v jej byte napadne. Ako správna svedomitá duša zabezpečíte jej prevoz do nemocnice, no keď upadne do kómy, je na vás, aby ste sa postarali o jej domácich miláčikov. Situácia číslo dva: Váš priateľ z mladosti (ktorý, mimochodom, neoplýva zmyslom pre zodpovednosť) vám zavolá a žiada splatenie starého dlhu pomerne netradičným spôsobom. Jeho teta je totiž v kóme a on sa o ňu musí postarať, inak by mohol prísť o milióny z jej dedičstva. Lenže momentálne je pre neho dôležitejšie stráviť dovolenku s mladou topmodelkou, preto vás požiada, aby ste pred tetinou susedkou naoko vystupovali ako on. Čo človek neurobí pre priateľov...?

V staršej literatúre neboli zriedkavé romány vo forme listov. S dobou sa však mení aj forma, a tak k nám prichádzajú knihy vo forme e-mailov. Presne tak, Môj sused je božský je internetovou komunikáciou. Umožňuje to nielen väčšiu dynamiku deja, ale aj lepšiu profiláciu a hlbší prienik do mysle jednotlivých postáv.

Hlavná hrdinka, novinárka z New Yorku, sa zoznamuje so „synovcom“ svojej susedy, domnelým fotografom Maxom. V skutočnosti však má do činenia s Johnom, príslušníkom rozprávkovo bohatej rodiny Trentovcov. Takmer okamžite si padnú do oka. Ich rodiaci sa vzťah vtipne a s nadľahčením komentujú ich príbuzní i priatelia, pričom každý z nich je zároveň plnohodnotnou postavou. Som si istý, že mnohí z čitateľov sa aspoň raz pristihnú pri tom, že im na tvári pohráva úsmev.

Môj sused je božský je romantická komédia pre všetky vekové kategórie. Jej najväčšími devízami sú inovatívna metóda prerozprávania príbehu a  štýl autorky, vyznačujúci sa humorom, trefnými poznámkami i napätím na správnych miestach. Škoda, že takýchto kníh nevychádza viac. Humoru predsa nikdy nie je dosť J!

Marek Zákopčan