Moja prvá galéria - Jana Bodnárová - Netradičné pozvanie do sveta obrazov

Netradičné pozvanie do sveta obrazov

Netradičné pozvanie do sveta obrazov

Jana Bodnárová: Moja prvá galéria

Ilustrácie: Miloš Kopták a Denisa Stanislavová

Košice, Vienala 2005

  Jana Bodnárová patrí k autorskému typu, ktorý dokáže písať pôsobivé diela pre dospelých i pre deti a mládež. Aj keď sa poetika v oboch uvedených žánroch odlišuje, nachádzame v nich niečo príbuzné: výraznú vizuálnu stránku textov, či už v nich ide o priame prelínanie slova a obrazu alebo o obraz ako tému, a aj ako o „metódu“ písania. Ako dôverná znalkyňa výtvarného umenia a kunsthistorička tak napísala napríklad podľa súsošia Maxa Ernsta jednoaktovku Kozoroh, tiež viacero jej poviedok je akýmsi voľným literárnym „komentárom“ k niektorým starším aj novším výtvarným dielam. Podobne je to aj v jej tvorbe pre deti. Úzka koexistencia obrazu (Juraj Bartusz) a slova ako rovnocenných súčastí charakterizovala už napríklad dvojjazyčne vydanú knižku Čo som videla pri jazere / Was ich am See zu sehen bekam.

  V najnovšej knihe Moja prvá galéria opäť nachádza obraz a text „spolubytie“; čitateľom sa tu ponúkajú interpretácie výtvarných diel, no zároveň sa pred nimi otvára širšie interpretačné spektrum. Ba azda oveľa viac ako o interpretácie ide o vzbudenie osobného estetického zážitku, myšlienkových a emocionálnych asociácií. Ako som sa dozvedela od autorky, nápad pripraviť podobnú knižku vznikol pred niekoľkými rokmi, keď sa zúčastnila spolu s Milošom Koptákom na medzinárodnom veľtrhu kníh pre deti v Bologni a pri tejto príležitosti sa stala účastníčkou osobitých workshopov na materských školách, kde deti „dotvárali“ reprodukcie obrazov.

  V Mojej prvej galérii sa nezopakoval takýto scenár v úplnosti (ako projekt si však iste zasluhuje napriek tomu pozornosť a autori sa možno v budúcnosti k nemu vrátia), deti tu dostávajú možnosť stretnutia s vybranými dielami, porovnania svojich dojmov s tými, ktoré približujú Bodnárovej sprievodné texty. Tie obsahujú minimum vecných informácií, sú oveľa viac subjektívnymi výpoveďami. Priznám sa, že prv, ako som otvorila knižku, mala som predstavu, že čitatelia v tejto „encyklopédii“ dostanú viac konkrétnych informácií o jednotlivých autoroch, štýloch, dielach. Po jej prečítaní a viacnásobne opakovaných listovaniach v nej som sa však stotožnila s autorkiným zámerom, neodovzdávať deťom ani tak informácie, ako skôr rozvíjať v nich fantáziu potrebnú na prijímanie umeleckého diela. A ešte čosi: vzbudiť v nich „estetickú zvedavosť“. Jana Bodnárová sugestívne oslovuje detského čitateľa tak, aby ho preniesla do diela, vtiahla do jeho atmosféry. K tomuto postupu môžu pomôcť náznaky ilustrátorov, sčasti dopovedávajúce, najmä však podnecujúce k vlastnému tvorivému „dopovedávaniu“ obrazov.

  Príťažlivosť knižky zvyšuje starostlivá grafická úprava a kvalitné reprodukcie. Dúfam, že Moja prvá galéria neostane na našom knižnom trhu osamelá, ale že bude mať nasledovníčky – uvádzateľky detských čitateľov do sveta umenia.

Etela Farkašová