Elena Ťapajová
30.01.2012

Moje írske srdce - Sara O´Donnelová

Bratislava, Perfekt 2011

Napriek írskemu menu je Sára O´Donnelová Slovenka. Hrdinkou jej príťažlivého rozprávania je zrelá žena, slovenská podnikateľka Alica, rozvedená matka dvoch dospelých dcér, ktorá si však udržiava fyzickú i psychickú kondíciu, učí sa po anglicky a rada cestuje. Počas dovolenky v Írsku, tesne pred odchodom z Dublinu, spoznala v pube mladšieho a trochu záhadného Brendana, ktorý tam hráva na husle. Neskôr vyjde najavo, že v dospelom veku sa dal na štúdium architektúry a maľuje zaujímavé obrazy. Ako jeden z tvorcov pôvabných čiernobielych ilustrácií tejto knihy je uvedený Brendan P. Lynch, teda čitateľ sa môže domnievať, že autorkino rozprávanie vychádza z autobiografickej skúsenosti. Medzi Alicou a Brendanom preskočila iskra a bude z toho láska. V živote však máločo býva jednoduché, mužsko-ženské vzťahy tobôž. Svedčia o tom i maily a esemesky, ktoré si dvojica nasledujúcich šesť rokov vymieňa. Ako boli kedysi boli v móde romány v listoch, teraz ich nahrádzajú príbehy zaznamenané v odkazoch cez internet a mobily. Zaujímavú sondu do vzťahu dvoch ľudí prehlbujú aj správy, ktoré si vymieňa Alica so svojimi priateľmi a dcérami. Odkrýva sa tak zaujímavý príbeh dvoch ľudí, ktorých delí nielen geografická vzdialenosť, rozdielna štátna príslušnosť, kultúra, jazyková bariéra, ale aj rôzny pohľad na život a povaha. Plusom je humorný nadhľad pragmatickej Alice a svieži autorkin štýl. A navyše zaujme aj formát. Moje írske srdce je knižka do vrecka, ľahké čítanie na oddych či cestovanie v mestskej hromadnej doprave.