Alena Štrompová
12.02.2016

Moje príbehy

Moje príbehy

Literárne ihrisko – to je názov virtuálneho tvorivého centra pre deti od 7 do 14 rokov. Autorky projektu Ivana Koprdová a  Ľubica Psotová pripravili pre malých tvorcov rovnomenný webový portál a knižnú publikáciu Moje príbehy (Studio Point A 2015) zameranú na tvorivé písanie. Túto metódu posúvajú veku primeraným jazykom, a predsa sofistikovane od intuitívneho „vypísavania sa“ ku kompozične a štylisticky premyslenému literárnemu dielu s istou mierou umeleckej hodnoty. Neobchádzajú učebné osnovy a  v  súlade so štátnym výchovno-vzdelávacím plánom sprevádzajú mladých čitateľov jednotlivými žánrami a  pojmami z  teórie literatúry zaradenými v učebniciach. Treba však dodať, že teória je podávaná stručne a  graficky pútavo. Odborné termíny autorky vysvetľujú tak, aby im detský čitateľ porozumel a  mohol ich hneď uplatniť v praxi. Veľkým vkladom je preto veľkorysý priestor pre vlastné texty – linajkované nepopísané strany v  závere každej kapitoly. Na spodný okraj voľných strán autorky umiestnili zoznam zaujímavých slov štylisticky korešpondujúcich so žánrom. Kapitoly poskytujú rôzne tvorivé tipy, slovné rozcvičky a podnetné otázky, ktoré motivujú zamyslieť sa nad kompozíciou, štylistikou alebo pointou pripravovaného textu ešte pred samotným tvorivým procesom. Sympatické sú heslá, ktorými sa detský spisovateľ môže riadiť, spomeňme dve z  nich: „čítaj ako spisovateľ“„ak chceš dobre písať, začni veľa čítať“. V  tomto duchu publikácia poskytuje niekoľko knižných tipov. Záverečné stránky autorky vyhradili korektúre textov a zhrnutiu postupnosti krokov potrebných pri premyslenej príprave literárneho diela. Publikácia vyplnila prázdny priestor pri podpore kreatívneho písania školákov prihovárajúc sa im jednoduchým, avšak nie primitívne detským alebo preexponovane umeleckým jazykom, berúc na vedomie ich skúsenostný a  vedomostný komplex.