Zuzana Chlebová
16.01.2012

Monogramista T. D Nie som autor, som metafora - Dezider Tóth – Boris Meluš

Bratislava, Vydavateľstvo Slovart 2011

Slovenský umelec Dezider Tóth, predstaviteľ a organizátor alternatívnej výtvarnej scény v 70. a 80. rokoch 20. storočia, sa od roku 1997 stáva monogramistom T. D a výtvarné diela vystavuje výlučne pod týmto označením. Pomenovanie sa prenieslo aj do názvu jeho najnovšej knihy. Umelcove osobné výpovede sprevádzajú reprodukcie diel a osvetľujú to, aké miesto zastávajú v jeho práci výtvarné paradoxy. Slová o autorskom procese tvorby spochybňujú jednoznačný výklad diela, čo sa dá považovať za dôležitý moment, pretože kladie na diváka určitý interpretačný tlak. Poetická výbava jeho slovníka deklaruje posolstvá bez akýchkoľvek stôp patetizmu. Tvorcov kreatívny potenciál sa zrkadlí v invenčnej produkcii kresieb, grafiky, fotografie, ale aj prostredníctvom objektov a inštalácií, v súčinnosti s intelektuálnou vrstvou komentovania týchto diel. Charakteristickou črtou je pre Tótha spájanie maľby s konceptuálnymi, akčnými a procesuálnymi prvkami. Vlastnými artefaktmi chce upozorniť na všade prítomnosť skrytých významov predmetov, ktoré väčšinou vnímame cez prizmu ich úžitkovosti. Podtitul publikácie, prepožičaný aj do názvu tejto recenzie, vyjadruje výstižné gesto v podobe osobného kréda „(Ne)autor – metafora“, ktoré s nadhľadom spája jednoduchosť a hlboký intelekt. Kontinuálna práca s metaforou a asociáciami preniká cez jazyk tvorený zo slov a vizuálnych znakov, hrá sa so zmenou ich významov a neustále preveruje možnosti metafory vo vizuálnom umení.

Azda najpodstatnejšia poloha Monogramistovej tvorby spočíva v rozvíjaní stratégií, ktoré súvisia s vizuálnou poéziou – slovo, komentár autora, či lakonický opis skutočnosti. Rozhodujúcou zložkou je myšlienka a spôsob, ako rezonuje v mysli diváka.

Na prelome 60. a 70. rokov sústreďuje pozornosť na prírodné prostredie a všíma si spoločenskú závažnosť ekologickej problematiky, čím sa profiluje jedna z jeho ťažiskových tém. Sme svedkami rôznych zásahov v prírode a parafráz v podobe kresieb. V ďalšej etape tvorby maľuje na knihy. Otvorene priznáva radosť z autorstva čiastočne odstráneného pôvodného textu. Tóthove paradoxy sú hry s mimoriadne oslobodzujúcim dosahom. Sebavedome to dokladuje podrobná obrazová monografia o diele jedného z našich najvýznamnejších súčasných umelcov, ktorá v štrnástich samostatných blokoch prezentuje autorovu výtvarnú tvorbu. Dominantnú obrazovú časť para lelne sprevádzajú fragmenty štúdií, de facto úryvky textov z katalógov k výstavám od renomovaných historikov a teoretikov umenia alebo časti zo súkromnej korešpondencie autora. Po nej nasleduje textový oddiel od Jiřího Valocha a Zory Rusinovej. Záverečný súpis samostatných a kolektívnych výstav, prehľad o ilustráciách, grafickom dizajne a knihách pre deti, účasť pri realizáciách divadelných projektov a kompletný zoznam týkajúci sa bibliografických údajov predstavuje povinný apendix kompletnej monografie zaoberajúcej sa umeleckou činnosťou Dezidera Tótha od 70. rokov po súčasnosť. Kniha vychádza aj v anglickom jazyku.