Mor ho! - Antologie slovenské protiválečné poezie k 60. výročí SNP

,,Mor ho!“

Antologie slovenské protiválečné poezie k 60. výročí SNP

Vybral, uspořádal a přeložil Martin Kučera

Praha, Arista 2004

Antológia slovenskej protivojnovej poézie, ktorá vyšla v Prahe pri príležitosti 60. výročia SNP, je nesporne najvýznamnejším dielom tohto druhu. Je to už druhý takýto súbor slovenských básní vydaných za posledné roky v českom preklade: prvým bola ,,subjektívna antológia modernej slovenskej poézie“ z roku 2002 Blýskaní nad Tatrou, zatiaľ čo druhú antológiu tvoria protivojnové básne, inšpirované ideálmi slobody a humanizmu a predovšetkým myšlienkami protifašistického odboja z rokov druhej svetovej vojny. Obe zostavil, vybral a preložil profesor Dr. Martin Kučera, ktorý ich súčasne doplnil zasvätenými komentármi a podrobnými bibliografickými údajmi a takto priblížil českému čitateľovi desiatky básnikov a ich verše. Vďaka týmto okolnostiam, ako aj inšpirujúcim myšlienkam a ideálom vzniklo dielo, ktoré je skutočnou ,,katarziou bolesti a vzdoru“, ako znie jeho podtitul, a poskytuje čitateľovi okrem umeleckého zážitku aj nový pohľad na duchovný život vojnového Slovenska. Vytvoril ho totiž autor, nielen znalec a milovník slovenskej poézie, ale predovšetkým historik, ktorý sa profesionálne venuje výskumu dejín českej a slovenskej kultúry na prelome 19. a 20. storočia. Je preto prirodzené, že pri koncipovaní svojich antológií, najmä tej druhej, pri výbere autorov a jednotlivých básní neriadil sa len literárnymi a umenovednými kritériami, ale zohľadnil najmä ideovo-historický kontext ich vzniku. Antológia ,,Mor ho!“ predstavuje v našich podmienkach impozantný básnický súbor neoceniteľnej morálno-kultúrnej hodnoty: nájdeme v nej na vyše 400 stranách desiatky básnických titulov od takmer 90 autorov – osobnosti zvučných mien, ale aj celý rad zabudnutých, ba aj dosiaľ neznámych básnikov rôznej názorovej, politickej aj ideologickej orientácie, z ktorých mnohí sa tu stretli bok po boku, na spoločnej ideovej platforme prvý raz a mnohí aj naposledy.

Kučerova antológia dáva českému čitateľovi, ktorému je predovšetkým určená, nielen bohatý výber slovenskej poézie, ale jej prostredníctvom mu aj pomáha hlbšie pochopiť významný úsek slovenských dejín a najmä medzník, akým bolo Slovenské národné povstanie, ktoré určujúcim spôsobom poznamenalo ďalší politický vývin a novodobé osudy Slovenska. V tomto zmysle mohla byť Kučerova antológia prínosom a poučením aj pre slovenského čitateľa – ak by sa mu, pravda, dostala do rúk.

Albert Marenčin