Ľubica Psotová
04.04.2014

Morská panna - Camille Läckbergová

Ďalší „kráľovský titul“ v kriminálnom žánri i opakované porovnania s Agathou Christie patria švédskej autorke Camille Läckbergovej. Majstrovstvo jej tvorby dokazuje i jeden zo siedmich detektívnych románov, ktoré dosiaľ napísala – Morská panna (Vydavateľstvo Slovart 2013, preklad Mária Bratová).

Hlavnými postavami sú opäť životní partneri Erika Falcková, úspešná spisovateľka, a Patrik Hedström, vyšetrovateľ policajnej stanice v Tanumshede. Ich pátranie sa tentoraz sústreďuje na hľadanie nezvestného muža a objasnenie dôvodov anonymných listov, ktoré dostáva jeden z jeho priateľov. Jednoduchý motív autorka premyslene a pútavo zauzľuje. Vytvára pestrú škálu hodnoverne vykreslených postáv a relevantné fakty z ich minulosti odhaľuje pomaly, so zreteľným zámerom zvýšiť vo vedomí čitateľa napätie. Umocňuje ho i neustále narastajúcim počtom záhad a priam ukážkovo načasovanými dejovými zvratmi. Jednotlivé epizódy sa na seba plynulo navrstvujú, no Läckbergová vie presne, koľko z konečnej fabuly v ktorej etape odhaliť. Čitateľ je nútený uvažovať, kombinovať a pátrať, no všetko, čo sa dozvie, zostáva stále v réžii autorky. Dej má netradične rýchly spád, jednotlivé udalosti vytvárajú reťaz scén, ktorá sa nedá prestať čítať. Spisovateľka je však aj citlivou pozorovateľkou života. Do textu vnáša množstvo každodenných situácií, vďaka ktorým pôsobí príbeh plasticky, živo. Rozvinuté osudy postáv, predovšetkým Eriky a Patrika, pokračujú aj v jej ďalšom románe Strážca majáku, ktorého vydanie je v slovenčine plánované v tomto roku.