Margita Bíziková
02.10.2007

Muž, ktorý sadil stromy - Jean Giono

Jean Giono: Muž, ktorý sadil stromy

Bratislava, Artforum 2007. Preklad Blahoslav Hečko

Poviedka francúzskeho spisovateľa Jeana Giona (1895–1970) Muž, ktorý sadil stromy (1953) vychádza na Slovensku v 2. vydaní (1. vyd. Knižná dielňa Timotej 1997). Nové vydanie prekladu Blahoslava Hečka vyšlo s ilustráciami Ľuboslava Paľa v grafickej úprave Erika Jakuba Grocha v Artfore.

Jednoduchý príbeh jednoduchého provensálskeho pastiera Elzeárda Bouffiera je obrazom harmonického vzťahu človeka a prírody, nezlomného ľudského úsilia a práce v prospech druhých. Pastier po smrti manželky a jediného syna žije so psom vo vyprahnutej krajine na samote v kamennom domci, chová ovce a sadí stromy. Každý deň ich vysadí stovku, ročne sa ich ujme tak desaťtisíc. Vďaka jeho neúnavnej práci vyrastie mladý bukový, brezový a dubový les. Obmedzí chov oviec, lebo obhrýzali mladé stromčeky, ale začal včeláriť, lebo rastúci les prebúdzal k životu aj inú vegetáciu. Do kraja sa vrátil život, aj zrobení a nevraživí ľudia sa začali meniť. Mlčanlivý pastier vytrvalo pokračoval v svojom úsilí a ani prvá a druhá svetová vojna (o ktorých ani nevedel, že sú), ani vysoký vek mu nezabránili denne chodiť so železnou tyčou a vrecúškom semien a sadiť nové stromy. Ľudia obdivovali tento ,,samorastúci“ les, ale Elzeárd vedel svoje: ,,To by bolo po prvý raz na svete, čo by les vyrástol sám od seba.“

Pastier Elzeárd nezištne sadil stromy a azda ani netušil, že brezy, buky a duby môžu priniesť úrodu v podobe ľudského šťastia. Pôsobivý príbeh o zmysluplne prežitom živote mĺkveho muža prečítate za hodinku, ale rezonovať bude vo vás dlho, v mnohých navždy, lebo: ,,jediný človek vedel svojou jednoduchou fyzickou silou a svojou pevnou vôľou premeniť púšť na Zasľúbenú zem“. A pritom nečakal ani uznanie, ani odmenu.

Slávny kanadský filmár Frédéric Back podľa tejto poviedky nakrútil roku 1987 polhodinový animovaný film, ktorého premiérové uvedenie na filmovom festivale v Montreale bolo odmenené polhodinovým potleskom. Film bol ocenený Oskarom.

Margita Bíziková