21.10.2004

Muž, ktorý vynašiel 20. storočie - Osamelý elektrický mág

Robert Lomas

Muž, ktorý vynašiel 20. storočie

Bratislava, Remedium 2004

Preložila Zuzana Ladzianska

Kniha s podtitulom Nikola Tesla, zabudnutý génius elektriny približuje život takmer zabudnutého srbského vedca, geniálneho vynálezcu (jeho meno niesla československá fabrika na výrobu rádioprijímačov a televízorov), ktorý predal svoj talent Američanom. Predal však asi nie je to správne slovo. Tento talentovaný matematik a zručný mechanik bol obchodný antitalent. Priam symbolický bol jeho odchod do USA, keď ho už na stanici v Calais okradli, a on sa vydal na dlhú cestu iba v tom, čo mal na sebe. Bez haliera a cestovného lístka, zapamätal si iba jeho čísla. A takisto bez haliera vo veku 84 rokov zomrel.

Muž, ktorý študoval aj v Prahe, a okrem iného vynašiel striedavý prúd a rádio 3 roky pred Marconim, začal svoju americkú kariéru cestou k Edisonovi, keď cez otvorené dvere jednej dielne videl pokazené dynamo, opravil ho a zarobil prvých 20 dolárov.

Autor v knihe využil okrem Teslových zápiskov aj súčasné publikácie a tiež nedávno zverejnené spisy FBI. Robert Lomas, ktorý svojich študentov na príklade Nikola Teslu učil, ako sa nemá obchodovať, približuje životnú cestu výstredného dôverčivého génia od odchodu do Ameriky cez zamestnanie u Edisona až po jeho finančné neúspechy, osamelosť a zabudnutie. V časoch svojich úspechov napríklad Tesla usporadúval večierky, kde hosťom predvádzal veľkolepé predstavenia s elektrinou. “Jedným z jeho dych vyrážajúcich trikov bolo držať drôt Teslovej cievky v jednej ruke a prúdom iskier z prstov druhej ruky rozsvietiť lampu.” V konkurenčnom boji však nebol Edisonovi, ktorý ho doslova zneužíval (sľúbil mu napríklad odmenu 50 tisíc dolárov, a po vykonaní práce mu povedal, že to bol žart) rovnocenným partnerom. Edison napríklad zabezpečil, aby sa “smrtiace účinky” Teslovho striedavého prúdu predvádzali na zvieratách. Majiteľ Teslových patentov na striedavý prúd, podnikateľ Westinghouse, ktorý tiež zarobil na Teslovi veľké peniaze, zase zorganizoval verejné predstavenie, pri ktorom Edisonovým jednosmerným elektrickým prúdom za menej ako dve minúty oškvaril polovicu kravy. Tesla speňažil len málo vynálezov, mnohé jeho myšlienky nás ovplyvňujú dodnes. “V šesťdesiatych rokoch dvadsiateho storočia všetci mladí elektroinžinieri chodili s jednou rukou vo vrecku. Nerobili to z nedbalosti alebo ako prejav protestu proti vrchnosti, ale preto, lebo ich na prvom laboratórnom praktiku upozorňovali. ,Ak vám prejde elektrický prúd cez hrudník, zabije vás. Zveďte ho dole jednou stranou tela a len vás potrasie.‘ Vďaka tejto rade si elektroinžinieri, ktorí chcú ostať nažive, v blízkosti elektriny automaticky dávajú jednu ruku do vrecka.”

Tesla sa nikdy neoženil, nebol ani zaľúbený, ani milovaný a celý život býval v hoteli. Aj s priateľmi to bolo dosť zložité. Jeho jediným priateľom bol spisovateľ Mark Twain, aj keď, podľa všetkého, Twain si to nemyslel. Rád rozprával o svojej práci a vynálezoch. Tento osamelý, utáraný, brilantný a vedou posadnutý muž pociťoval uspokojenie z toho, že jeho práca prispela k pohodliu ľudí a uľahčila ich prácu.

Osobitnou kapitolou jeho života sú návrhy tajných zbraní, ktoré ponúkal americkej armáde, kniha Muž, ktorý vynašiel 20. storočie dáva aj odpoveď na otázku, prečo FBI po jeho smrti zakázala akúkoľvek diskusiu o ňom.

Peter Kosmály