Vladimír Radosa
02.10.2007

Muž naruby - Fred Vargas

Fred Vargas: Muž naruby

Bratislava, Vydavateľstvo Slovart 2007

Preklad  Eva Melichárková

Pastierov oviec a ich stáda vo francúzskych Alpách začínajú terorizovať vlci. Po svojich návštevách zanechávajú zvieratá s roztrhanými hrdlami. Keď jedného dňa objavia mŕtvolu svojskej dedinčanky Suzanne, medzi miestnymi obyvateľmi začne kolovať fáma, že za všetkým stojí muž naruby. Takto podivne kedysi poverčiví starousadlíci z francúzskeho Mercantouru pomenovali vlkodlakov. Krvilačné stvorenia, krížencov vlka a človeka,  čo mátali nielen deti, ale aj dospelých. Všetko nasvedčuje tomu, že jeden z nich sa opäť zjavil na scéne. Jeho krvavá stopa vedie naprieč Francúzskom a v pätách má trojicu svojráznych pátračov: Suzanninho adoptívneho syna Solimana - chodiacu encyklopédiu, jej oddanú priateľku Camille a hrdého starca nazývaného Strážca. Zaobstarajú si dobytkársky kamión provizórne prerobený na karavan a neobvyklá road movie sa môže začať. Po čase sa k nim  pridá Camillin  bývalý milenec a náš starý známy z románu Uteč rýchlo a ďaleko (Vydavateľstvo Slovart 2006) – komisár Adamsberg. Spoločne sa snažia zastaviť krvilačnú beštiu; tá je však jednostaj o krok pred nimi,  počet zmasakrovaných obetí rastie a o prípad sa, samozrejme, začnú zaujímať aj médiá. Adamsberg musí nasadiť všetky svoje dedukčné schopnosti, aby dokázal odhaliť pohnútky vraždiaceho monštra a zastaviť jeho besnenie.

Fred Vargas je pseudonym, ktorý používa francúzska spisovateľka Frédérique Audouin-Rouzeau. Požičala si ho od svojej sestry - dvojčaťa, maliarky používajúcej umelecké meno Jo Vargas. Vyštudovala archeológiu so špecializáciou na stredovekú históriu a svoje znalosti bohato využiva pri písaní. Jej obľúbený hrdina komisár Adamsberg je jednou z najoriginálnejších postáv, aké v súčasnosti detektívna literárna scéna ponúka. Je typom zasneného detektíva sediaceho na brehu rieky, čeriaceho konárom jej hladinu a dumajúceho o živote, smrti a ľudskom zle ukrytom hlboko pod povrchom. Málokto rozumie jeho vnímaniu sveta; obzvlášť nerozlúštiteľnou záhadou je pre svojho oddaného pobočníka Danglarda. Väčšmi ako plnými priehršťami napätia či dômyselne vystavanou zápletkou  zaujme Vargas fantastickým vykreslením charakterov postáv a atmosférou svojich príbehov. V Mužovi naruby sú to ponuré francúzske Alpy, ktoré miestami presvieti svojský humor Strážcu a Solimana, a vylúdi tak úsmev na tvári čitateľa. Vargas je detektívkarka par excellence, Adamsberg detektív s veľkým D a Muž naruby detektívka, ako sa patrí. Ostáva len dúfať, že Vydavateľstvo Slovart nebude dlho otáľať  a poteší čitateľov ďalšími prekladmi diel Fred Vargas..