Oddych so svetovými autormi

Oddych so svetovými autormi

Roald Dahl

Muž s dáždnikom

Bratislava, Slovenský spisovateľ 2005

Preklad Hviezdoslav Herman

Slávny anglický spisovateľ nórskeho pôvodu je už slovenskému čitateľovi dobre známy. Vyšlo mu u nás niekoľko zbierok poviedok a určite ich ešte niekoľko vyjde. Dahl patrí k najprekladanejším a najúspešnejším svetovým autorom, preto je namieste otázka, v čom spočíva úspech jeho poviedok všade tam, kde sa zjavia. Odpoveď je jednoduchá. Dahl je vynikajúci a šarmantný rozprávač, ktorý zbytočne nezavádza pozornosť čitateľa nepodstatnými detailmi a ide priamo k jadru veci. Priamočiary a jasný príbeh, často s fantastickým motívom, realistické zobrazenie a vtipná pointa, to sú hlavné atribúty poviedok Roalda Dahla. Podstatná časť jeho úspechu teda tkvie v nadpriemernom rozprávačskom talente, napínavom námete, fantastickom rozuzlení a nečakaných dejových zvratoch. Na spestrenie a oživenie rozprávania Dahl neraz využíva exotické prostredie a pre európskeho čitateľa nevšedne znejúce miesta a mená. Jeho obľúbenou témou sú autentické zážitky z vojnového leteckého prostredia. Počas druhej svetovej vojny slúžil ako pilot v britských leteckých jednotkách a zúčastnil sa na viacerých bojových operáciách.

Najnovší výber z Dahlových poviedok jeho fanúšikov určite nesklame, i keď sú v ňom zaradené menej známe texty, čo však automaticky neznamená, že aj menej kvalitné. Dahl sa prezentuje ako vyzretý rozprávač a  čitateľovi ponúka niekoľko nevšedných príbehov s nevšednými zápletkami. V poviedke Africký príbeh sa spolu s havarovaným pilotom prechádzame po vždyzelených pahorkoch Kene a sledujeme napínavý príbeh zlodeja kravského mlieka a pomsty, hroziacej mužovi za to, že trýzni bezbranných psov. V exotickom prostredí Palestínskej púšte sa odohráva príbeh pilota z poviedky Nikdy nezostarnú. Počas výzvednej misie vletí do leteckých hangárov a dostane sa do časopriestorového vákua. V poviedke Mildenhallský poklad sa staneme svedkami náhodného nálezu strieborného rímskeho pokladu na rozbahnených anglických poliach.

Vrcholom Dahlovej zbierky je veľmi krutá a sugestívna poviedka Labuť, v ktorej mladý chlapec čelí brutálnemu šikanovaniu dvoch starších spolužiakov. Pán Batibol je smoliar a čudák, ktorý si po krachu svojej firmy začne predstavovať, že je geniálny skladateľ a jeho symfónie vysielajú naživo v rozhlase. Posadnutosť hudbou a chorobnou predstavivosťou prerastá až do zhmotnenia jeho sna. Vo vlastnom dome si vybuduje koncertnú sálu a každý deň v nej vystupuje pred prázdnym hľadiskom. Záverečná poviedka Muž s dáždnikom je tajomným príbehom anglického gentlemana – alkoholika odohrávajúcim sa počas studeného daždivého dňa. Všetky Dahlove texty sú veľmi presvedčivé a imaginatívne, pričom opäť potvrdzujú rokmi overené renomé autora ako majstra krátkej poviedky.

Patrik Oriešek