27.09.2011

Muž s modrými kruhmi - Fred Vargas

Bratislava, Vydavateľstvo Slovart 2011
Preklad Eva Melichárková

Nespojiteľné, nepochopiteľné, no naznačujúce niečo nedobré. Spojené modrými kruhmi. Také sú záhady, ktorými sa detektívny román francúzskej autorky od začiatku priam hemží. Ťažšie uchopiteľný je aj príbeh hlavného vyšetrovateľa týchto záhadných prípadov, Jeana Baptista Adamsberga. Autorka detailne rozoberá jeho súkromie, zvyky a zlozvyky, jeho túžbu po stratenej láske, ktorú sa stále usiluje nájsť. Adamsberg je neurotický, nadmerne inteligentný, no o to zraniteľnejší muž s citom pre detail a s empatickým vnímaním. Svojrázny altruista, čo sa ochotne vyspí s každým pekným dievčaťom, ktoré po ňom zatúži, ale on to robí len akosi mimovoľne, nechtiac, bez záujmu, lebo v jeho srdci je len Camille, jeho láska. Práve on spája osudy ďalších protagonistov. Slepý krásavec Charles, múdry a dôkladný policajt Danglard, vševediaca Mathilde, bystrá Clémence... Adamsberg ich všetkých pozorne počúva a s ich pomocou skladá mozaiku toho, čo sa vlastne v ospalom Paríži tých čias deje.

Vďaka tejto zvláštnej postave však vnímame zjavovanie sa modrých kruhov na parížskych uliciach inak. Kto je ten maliar kruhov? Prečo umiestňuje do vyznačených miest mŕtvoly mačiek, zapaľovače, pokazené hodinky? Objavilo sa už šesťdesiattri kruhov... a začnú sa objavovať mŕtvoly. Kto je vrah? Prečo to robí? A aký oblúk prejde od prvej vraždy po nález zohavenej ženskej mŕtvoly, ktorá je kľúčom k ostatným masakrom?

Autorka má klasické univerzitné vzdelanie, vyštudovala archeológiu so zameraním na stredovek. Možno preto je jej próza temná, zložitá a mnohovrstevná.