30.12.2009

Mysliace džungle a Pohľad do priepasti

Michel Rio: Mysliace džungle a Pohľad do priepasti

Bratislava, Ediposs 2009

Preklad Alexander Halvoník

Michel Rio pochádza z Bretónska, detstvo strávil na Madagaskare. Žije v Paríži. Vydal dvadsaťšesť románov, napísal divadelné hry, eseje, poviedky. Jeho dielo je svojské, solitérske a kritika ho kvalifikovala ako ,,nezaraditeľné". Paradoxné je aj to, že jeho knihy začali vychádzať najprv v USA. Dnes sú preložené do dvadsiatich troch jazykov.

Román Mysliace džungle sa odohráva v Afrike r. 1913 a Európe r. 1914. Rozprávačom je mladý biológ, ktorý na Pobreží Slonoviny vedie vedeckú expedíciu zameranú na štúdium správania šimpanzov. Stretáva sa s mladou, krásnou a inteligentnou je šéfkou anglickej expedície rovnakého zamerania Jane. Jej vedecké závery i sila osobnosti ho očarujú. Rozporuplný vzťah k tejto žene, ale najmä neschopnosť slobodne prejaviť svoje city a vášne, rozprávača prinúti odísť na dva mesiace do absolútnej samoty uprostred divej džungle, kde sa stáva súčasťou nesmiernej sily prežívania autentického života, v ktorom smrť je síce prirodzenou vecou, ale zriedkakedy býva zbytočná. Keď sa rozprávač vráti do Európy a zistí, že elita najvyššieho živočíšneho druhu sama sebe vyhlásila vyhladzovaciu vojnu, uvedomuje si, že ľudská civilizácia je vlastne divočinou, kde zabíjanie stráca akýkoľvek zmysel. Pohľad do priepasti patrí do série románov, ktorých hlavnou postavou je nekonformný, ale i nekompromisný intelektuál komisár Malone. V tejto próze pátra po vojnovom zločincovi, veliteľovi koncentračného tábora, ktorý prepadol vášni ku krásnej Židovke. Aby ju mohol zobrať so sebou do koncentráku, dá vyvraždiť celú jej rodinu okrem brata, ktorý má s ňou incestuózny pomer. Veliteľ tábora na konci vojny ušiel, predtým si však zamenil totožnosť s bratom svojej milenky, väzňom v koncentráku. Predmetom Malonovho vyšetrovania je otázka identity: je starý bohatý muž, ktorého vyšetruje, veliteľom tábora alebo väzňom, vrahom alebo obeťou?

Knihu nájdete v stánku Združenia vydavateľov a kníhkupcov SR.