Andrea Draganová
17.06.2014

Na ceste z depresie - Sue Atkinson

Títo ľudia žijú vedľa nás a ich okolie ani netuší, čo sa v ich vnútri deje. Sú s nami každý deň v práci, stretávame ich na ulici a škatuľkujeme ich nálepkou: smutní, negativistickí, ba dokonca až pochmúrni čudáci. Čo sa však deje vnútri týchto ľudí? Je ich duša uväznená vo vnútri tela, ktoré sa nedokáže radovať? Alebo sama ich duša nie je schopná radosti? Práve kniha Na ceste z depresie (Tranoscius, preklad Iveta Jančušková) nám otvára oči na podrobnejšie vnímanie ľudí trpiacich depresiou. Sama autorka Sue Atkinson má skúsenosť s chorobnou úzkosťou, a teda sa neštylizuje do pozície odborníka či poradcu. Kniha je jej osobným svedectvom: ukazuje ľuďom s týmto ochorením, že je možné dostať sa z neho, prekonať samých seba a nachádzať vo svete opäť zázračné chvíle, len za nimi musíme vyliezť po lane, ktorým je dlhodobá práca na svojom živote. Autorka tak vytvorila koncepciu-cestu postavenú na šplhaní po lane: po prekonaní jednotlivých úskalí sa dostaneme na vrchol – k šťastiu! Ako krásne a jednoducho to znie... To si uvedomuje aj Sue Atkinson, upozorňuje však na to, že kniha nie je rýchlym návodom, ako sa dostať z depresie, práve naopak! Je to len príručný kompas, ktorý môžeme v čase krízy vytiahnuť a vždy nám ukáže správny smer. Smer z priepasti na vrchol, smer zdola-nahor. Pomoc, ktorú hľadáme, nie je len ľudská či praktická, ale aj duchovná. Viera v Boha je jedným zo základných pilierov, o ktorý sa Atkinson opiera, čoho dôkazom sú aj časté odkazy v texte: citáty z Biblie či výroky osobností z dejín. Veľkým prínosom publikácie je jej dôraz na aktívnu stránku človeka, na jeho konkrétnu činnosť, ktorou je možné zamestnať ducha a podnietiť ho ku kreatívnosti a sebarealizácii. Týmto sa stáva veľmi podnetnou aj pre čitateľa, ktorý nie je priamo postihnutý depresiou. Tento balzam pre dušu by mal byť povinným čítaním pre každého, kto trpí depresiou alebo má v okolí niekoho takého.