Na ceste za pokojom duše
Alexandra Pavelková: Miešanci 3.a diel. Bremeno
Ružomberok, Epos 2002

Tretí diel na Slovensku ojedinelej fantasy ságy je napísaný vo vopred ohlásenej, nezvyčajnej podobe. Obaja autori – Alexandra Pavelková a Štefan Konkol – ukončujú príbeh po svojom. V tomto zväzku máme možnosť prečítať si verziu ženskej časti autorského dua.
Tak ako sa rozdelila dvojica autorov, rozdelili sa i ústrední protagonisti. Hlavnou hrdinkou Bremena je Verbaska. Útla dievčina okrem nevšedných liečiteľských schopností perfektne ovláda najrozmanitejšie bodné, sečné zbrane a bojové techniky. Takýmito charakteristikami vytvorila autorka z Verbasky osobnosť, ktorá prerastá svoje okolie. Ani najtvrdší z bojovníkov nie sú schopní chladnokrvne ošetrovať nevábne vyzerajúce poranenia, učené vedmy či liečiteľky zasa nedokážu zvíťaziť v množstve krčmových súbojov nad povestnými silákmi a zabijakmi. Verbaska tvorí autorkou zámerne zdôraznený protipól v dobrodružnej literatúre častých, bezbranných omdlievajúcich diev. Verbaska, bytosť s krvou troch rás, je predurčená na rozhodujúcu úlohu v nastávajúcom strete síl Dobra a Zla. Temná časť jej podstaty zdedená po otcovi, ktorým je vodca démonov Šajdán, občas preráža na povrch. Prichádza do Cárgradu, ktorý elf Ellerig vďaka včasnému príchodu trpasličích bojovníkov, ubránil pred silami Zla. Vylieči ťažko zraneného Borvoja a zblíži sa s Ellerigom. Zaľúbenca v afekte zraní a uteká. Neprestajne uniká nielen pred nohsledmi otca, ktorý sa usiluje získať jej potomkov na celkom iste hrôzostrašné a nekalé zámery, ale i pred vlastnou nerozhodnosťou a svedomím. Aby sa zachránila, je donútená zabiť vlastného brata, Šajdánom znetvoreného do vlkolačej podoby. Šajdánove zámery stroskotávajú na šľachetnosti Uštara, ktorý dievčinu prepustí. Verbaska napokon otrasenú rovnováhu nachádza po Ellerigovom boku u svojho ľudského pestúna a porodí zdravé dvojičky.
Verbaska je hrdinkou, ktorá ako typ prechádza značnou časťou Pavelkovej tvorby. Neohrozenú bojovníčku s bohatým vnútorným životom nachádzame v prvom fantasy románe Piesok vo vetre, liečiteľské schopnosti má po hrdinke poviedkového cyklu Vimke.
Podobne ako v predchádzajúcej časti popri hlavnej dejovej línii čitateľa zaujmú opisy zvierat. Kúsky deja sledujeme očami líšky, s ktorou sa Verbaska delí o jedlo na svojej púti, čajky v prístave či túlavého psa. Osviežujúco pôsobí tiež vedľajšia dejová línia venovaná „prostému“ elfovi Noltemu, ktorý sa chce zúčastniť na boji proti temným silám. Na ceste za hrdinstvom stretáva komickú figúrku, rezbára Gealacha a trpaslíka Bridla, roztrpčeného neúspechom v práci a manželkinou neverou.
Príbeh ostáva otvorený. Nolte a jeho dvaja druhovia sa ešte len stretávajú so vznešenou paňou Cárgradu Díd lit, dvojičky stihli len párkrát oblažiť svet vreskotom. Uvidíme, čo nám porozpráva Štefan Konkol vo zväzku 3.b s názvom Krvavá Pyramída a ako do týchto osudov zasiahne Orys.

Miloš Ferko
In: Knižná revue, roč. XII., 2. 10. 2002, č. 20, s. 5.