Na Slovensku je to tak. Home - Miloš Brnčal

Na Slovensku je to tak. Home
Istý literárny časopis pravidelne uverejňuje rozhovory so zväčša mladými autormi. Otázky redaktora sú rovnaké, odpovede rôzne, samozrejme. Jedna z otázok znie: Aký je podľa teba autor, ktorý je úspešný? Úspešný autor je taký, ktorého dielu porozumie čo najširšie spektrum čitateľov a súčasne obstojí aj u literárnej kritiky. To je moja definícia úspešného autora. Miloš Brnčal so svojou prozaickou knihou Na Slovensku je to tak. Home je podľa spomínanej definície autor úspešný. Zrozumiteľný čítavý príbeh, miestami pripomínajúci v dobrom mexickú telenovelu, na ktorú sme sa parádne namotali, ale prerozprávaný inteligentne a kultivovane. Jemný humor, napätie a dôsledné naštudovanie odborného materiálu… A nechýba ani láska, romanca, niekoľko výrazných ženských postáv: Petronela, Kristína, Vierka, Olívia… Sympatická je skutočnosť, že Brnčalovu prózu nemožno zaradiť medzi štandardnú ženskú literatúru, ktorá niekedy až prisilno vonia parfumom. Tento román je unisexový ako vône Calvina Kleina. Rovnako dobrý pre mužov, ako aj pre ženy. Zároveň ponúka pekne objektívny pohľad na slovenskú realitu. Miloš Brnčal pomery na Slovensku nijako prvoplánovo nezhadzuje (ako to majú vo zvyku niektorí autori, ktorí sa bez škrupúľ nechávajú v zahraničí nazývať titulom „najúspešnejší a najčítanejší slovenský spisovateľ“), ani nemaľuje gýčovitú selanku. Román Na Slovensku je to tak. Home dokazuje rozprávačský talent autora, servírujúceho čistý príbeh bez zbytočného experimentátorského exhibicionizmu, čo by podľa mňa duševne zdravého čitateľa len obťažovalo. Je to kniha, ktorú prečítame na jeden dych a zabudneme, zvedaví, čo bude ďalej, na svoje bežné starosti.

Na záver musím spomenúť aj pútavú obálku s rozkročenými ženskými nohami, ktoré sú rovnobežné so známou bratislavskou stavbou „UFO“. Vôbec neprekáža, že je až kolotočiarsky krikľavá. Podstatné je, že vnútro tvorí dosť dobrá písanica, ktorá by pokojne mohla zaujať aj čitateľov v zahraničí. Nech vedia, ako to na tom našom Slovensku je. Ani dobre, ani zle, tak normálne, ako všade inde. :-)